Pangolinii traficați ar putea fi purtători de coronavirusuri strâns legate de tulpina pandemică

Pangolinii sunt singurele mamifere acoperite cu solzi. Se hrănesc cu furnici și larve, pe care le apucă cu limba lor lipicioasă, pentru că nu au dinți. Foto: 123rf

Oamenii de știință și activiștii spun că această nouă lucrare este un motiv în plus să împiedicăm comerțul ilegal cu mamiferele solzoase.

O nouă cercetare aduce probe că o mică parte din pangolini sunt purtători de coronavirusuri înrudite cu tulpina reponsabilă cu pandemia de COVID-19, se arată într-o lucrare publicată pe 26 martie în jurnalul Nature.

Asta face ca pangolinii să fie singurele mamifere, altele decât liliecii, despre care se știe că ar fi infectate cu rudele cele mai apropiate ale noului coronavirus. În timp ce lucrarea nu confirmă și nu infirmă faptul că pangolinii au legătură cu pandemia actuală, aceasta indică faptul că ar ei putea avea un rol în apariția de noi coronavirusuri.

„Dacă există un mesaj clar din această criză globală, este că vânzarea și consumul de pangolini în piețele de animale vii ar trebui să fie strict interzise pentru a evita viitoarele pandemii”, spune Paul Thomson, biolog și co-fondator al ong-ului Salvați pangolinii.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, liliecii sunt, cel mai probabil, purtători ai noului coronavirus, SARS-CoV-2, dar este posibil să se fi răspândit la o altă specie, înainte de a se transmite la om.

Despre pangolinii din Asia și Africa – mamifere solzoase, pe cale de dispariție, care se hrănesc cu furnici – se știe că sunt purtători de coronavirusuri, scrie Dan Chanllender într-un email. Challender conduce grupul de specialiști în pangolini ai Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii, care stabilește starea de conservare a speciilor. Prin urmare, nu este surprinzător că ei sunt vizați când vrem să înțelegem de unde a venit noul coronavirus, spune el.

Deși comerțul internațional cu toate cele opt specii este strict interzis, pangolinul este considerat cel mai traficat mamifer din lume. Solzii de la mii de pangolini sunt traficați în fiecare an pentru a fi utilizați în medicina tradițională chineză, iar carnea lor este considerată o delicatesă de unii oameni din China, Vietnam și din alte părți din Asia. Deoarece coronavirusurile pot fi transmise prin anumite lichide corporale, fecale și carne, comerțul cu pangolini vii pentru hrană este un motiv de îngrijorare mai mare pentru răspândirea bolii decât contactul cu solzii.

În China, este ilegal să mănânci pangolini, dar carnea lor încă este în meniurile restaurantelor de acolo. Pangolinii se găseau în mod regulat de cumpărat pe piețele de animale vii până pe 26 ianuarie, când frica de noul coronavirus a silit guvernul să le închidă pe toate.

Când simt că sunt în pericol, pangolinii se înconvoaie și se apără cu ajutorul solzilor. Foto: 123rf

Asemănări genetice

În noua lucrare se constată că secvențele genetice ale mai multor tulpini de coronavirus găsite la pangolini au fost între 88,5% și 92,4% similare cu cele ale noului coronavirus.

Cercetătorii au testat prezența coronavirusurilor începând cu probe de țesut de la 18 pangolini Sunda confiscați în operațiuni de anti-contrabandă în 2017 și 2018. Le-au găsit la cinci dintre cei 18 pangolini. Au repetat procesul mai târziu cu probe de la alți pangolini confiscați, și au găsit coronavirusuri la o parte dintre ei. Apoi au secvențiat genomii acelor virusuri și i-au comparat cu SARS-CoV-2.

Prudenți în formulări, oamenii de știință remarcă faptul că asemănările genomice “nu sunt suficiente pentru a sugera” că pangolinii sunt gazda intermediară care prin care SARS-C0v-2 s-a transmis de la lilieci la oameni. Dar nici nu exclud acest lucru. Lucrarea concluzionează că, totuși, pangolinii ar trebui considerați gazde posibile pentru viitoarele coronavirusuri.

„Studiul este binevenit”, a scris Challender. „Sunt necesare cercetări suplimentare cu privire la aceste virusuri la pangolini, dar și la alte specii, care ar fi putut juca un rol esențial în transmiterea SARS-CoV-2 la oameni.”

Articol publicat pe www.nationalgeographic.com