Berzele albe din Marea Britanie, noi rute și strategii migratoare

Foto: 123rf

Oamenii de știință de la Universitatea East Anglia (UEA) urmăresc berzele albe în încercarea de a afla mai multe despre obiceiurile migratorii care au dispărut acum mai bine de 600 de ani.

În trecut, berzele albe trăiau în Marea Britanie, însă ultima pereche înregistrată a cuibărit pe acoperișul catedralei St Giles din Edinburgh, în 1416.

White Stork Project, un proiect pilot realizat de proprietari de terenuri private și organizații de conservare a naturii, își propune reintroducerea acestor păsări carismatice în Marea Britanie.

„Reintroducerea berzelor în Marea Britanie va avea atât valoare ecologică, cât și culturală, iar restabilirea acestei specii în peisajul britanic va fi o realizare fantastică. În Marea Britanie nu există păsări migratoare experimentate, așa că păsările reintroduse care migrează vor trebui să-și găsească calea migratoare și să se întoarcă în primăvară”, spune Dr. Aldina Franco, profesor asociat la UEA, care conduce un grup de cercetare ce investighează schimbările în comportamentul migrator al păsărilor.

Foto: Kevin Harwood

Toamna, berzele europene migrează spre sudul Europei și Africa și au două rute principale – rutele migratoare estice și vestice – cu o divizare migratorie în Germania.

„În trecut, berzele britanice foloseau probabil ruta migratoare vestică. În Europa de Sud, unele populații nu mai sunt migratoare și petrec tot anul în apropierea zonei de reproducere”, a mai spus Dr. Franco.

Datele dintr-un studiu publicat în 2019 arată că multe dintre berze albe și-au petrecut iarna la depozitele de deșeuri din Europa de Sud și Africa de Nord, unde s-au adaptat pentru a profita de resursele alimentare noi și pentru a se aduna în număr mare.

„În 2019, unii dintre colegii mei au fost siguri că berzele britanice vor rămâne în țară, alții au crezut că vor migra folosind ruta migratorie vestică, în timp ce eu credeam că urmează ruta părinților lor spre est. De fapt, am fost uimiți să vedem diversitatea de strategii adoptate de indivizi.

Berzele care migrează în 2020 se vor întâlni cu alți indivizi și vor urma alte păsări lider – animale mai în vârstă, care sunt mai experimentate în migrație. Ele pot petrece iarna într-o serie de locații, în funcție de berzele pe care le întâlnesc pe drum”, a adăugat dr. Franco.

Foto: Kevin Harwood

Dispozitivele de urmărire au potențialul de a urmări berzele albe timp de câțiva ani. „Marge”, una dintre cele mai cunoscute berze din seria eliberată în 2019, transmite în continuare. Ea și-a petrecut prima iarnă lângă Rabat, Maroc, și s-a întors în Maroc recent, după o excursie de vară la Donana, în sudul Spaniei. Unele dintre păsările din 2019 au rămas în Marea Britanie.

„Această pasăre ne-a ajutat să înțelegem migrația păsărilor atunci când în 1822 a apărut în Germania o barză cu o suliță africană înfiptă în gât, dovedind lunga călătorie pe care o face în fiecare primăvară și toamnă”, a spus ea. „Astăzi avem tehnologie care ne oferă informații detaliate. Dispozitivele ușoare de urmărire GPS ne permit să ne îmbogățim înțelegerea și cunoștințele despre călătoriile incredibile ale acestor păsări.

A fost uimitor să o urmărim pe Marge, care a părăsit Marea Britanie la doar două zile după ce a fost eliberată și, deși s-a îndreptat spre est, și-a continuat apoi călătoria spre sud-vest și a devenit prima noastră barză albă britanică care a traversat strâmtoarea Gibraltar în Maroc. Un succes imens pentru proiect.

Combinația de observații și date GPS a arătat că aceste berze tinere se integrează în populațiile sălbatice de berze, urmărind păsările mai experimentate odată ce le întâlnesc în Europa. Aștept cu nerăbdare să văd dacă indivizii tineri din 2020 aleg rute identice sau diferite și dacă vreunii se vor alătura Marge în Maroc?”, concluzionează Dr. Franco.

Scheme de reintroducere similare, care vizează creșterea numărului de berze albe în toată Europa, au fost implementate în Olanda, Belgia, Elveția și Suedia.

Sursa: Universitatea East Anglia