Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova – Respect pentru viitor

Marco Hößl, Director General Kaufland România și Republica Moldova

Interviu cu Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova

Ce înseamnă pentru Marco Hößl personal sustenabilitatea? E ceva real sau doar limbaj corporatist? 
O practică și acasă?

Practice what you preach, se spune. Cred că ceea ce facem sau realizăm la serviciu trebuie să fie rezultatul unor valori personale în care credem. Dacă acasă aruncăm sticla goală unde trebuie, la fel facem și la locul de muncă. Sau invers. Marco de la Kaufland este același care acasă reciclează. Ar fi și greu să am două personalități, nu m-aș descurca.

În ceea ce mă privește, și pot spune la fel despre echipa mea, acționez sustenabil la nivel de business pentru că și eu la bază sunt un om căruia îi pasă de mediul în care trăiește, de impactul pe care îl avem fiecare în comunitate sau în mediul înconjurător, pe termen lung.

Nevoia de a fi sustenabili, de a reutiliza și de a susține politicile de mediu prin programe integrate sunt aspecte cât se poate de reale. Este important să nu ne oprim eforturile doar la reguli sau la ce se cere, ci să încercăm să depășim, să inovăm, pentru că această lume are nevoie de transformare. Și până la urmă nu există limită în bine.

În plus, o lecție foarte importantă pe care am învățat-o este cea a valorii adăugate, a lucrurilor făcute cu sens pentru un scop măreț. Și spun asta în contextul în care ultimele luni au fost despre un gen de solidaritate care ne-a arătat că putem muta și munții împreună, dacă vrem ca lumea în care trăim să fie sigură și să se simtă bine mulți ani de aici înainte.

Vine ea din modul de viață cumpănit al germanilor sau e învățată mai recent?

Sustenabilitatea nu are legătură cu granițele, poporul, cultura, e un principiu universal valabil care, tradus, înseamnă respect față de cei din jur – fie că sunt colegii sau clienții tăi, fie că e comunitatea sau mediul înconjurător. Înseamnă să îi respecți pe ceilalți suficient încât să îți pui întrebarea: activitatea mea îl va afecta pe celălalt? În ce mod? Ce pot face eu pentru a nu strica echilibrul de dinainte să mă aflu aici?

Acest gând are rădăcini străvechi, însă, poate din cauza grabei, lăcomiei, pare că s-a pierdut pe drum – deși, la origine, e un mod de gândire simplu.

Să fii respectuos nu are legătură cu limba pe care o vorbești, culoarea pielii sau cum arăți. Putem spune că un popor este mai respectuos față de altul? Nu. Există oameni respectuoși sau, dimpotrivă, lipsiți de onoare peste tot. Important e ca aceia care aleg să lupte să devină un exemplu pentru cei din jur.

În plus, sustenabilitatea nu poate să mai fie o alegere opțională într-o companie internațională în zilele acestea. Ea trebuie să fie un mod de viață, un adevărat plan după care să ghidăm tot ceea ce facem, individual și mai ales colectiv.

De doi ani de zile, Kaufland este în indexul CSR cea mai sustenabilă companie din România. 
Cum de a fost cu un pas înaintea altora în adoptarea de politici de sustenabilitate?

Doi ani la rând am primit premiul, dar sustenabilitatea e un mod de business încă de când am intrat pe piața din România, din anul 2005. Se spune că adevărata apreciere pe care ne-o putem arăta vine nu din modul în care ne privim unii pe ceilalți, ci din cum privim cu toții în aceeași direcție. Ei bine, sunt 15 ani în care la Kaufland România ne-am uitat cu toții către sustenabilitate și am construit.

Pentru noi, responsabilitatea e un mod de gândire, parte din ADN-ul companiei, iar sustenabilitatea stă la aceeași masă cu businessul.

Sustenabilitatea înseamnă să te gândești la cei din jur, chiar și în vremuri de criză, când ești tentat să te gândești doar la tine. De exemplu, să sprijini comunitățile, colegii, partenerii. Așa este mentalitatea noastră la Kaufland.

Avem de-a face, de fapt, cu o soluție win-win, și pentru business, și pentru societate?

Fără o colaborare constantă între cele două, nimic nu poate funcționa la parametri optimi. E ca într-un joc de domino, când fiecare piesă trebuie să fie bine așezată ca la final să ne bucurăm de reușită. O mișcare o generează pe următoarea și tot așa.

Sustenabilitatea este liantul dintre fiecare verigă conectată în ecosistemul natural și social. Integrând-o în tot ce facem, roata aceasta în care ne urcăm cu toții va merge de la sine. Altfel, se va opri fix când suntem în mișcare, fără să putem coborî.

Dar dacă la nivel de business acționăm corect și uman, automat și natura ne va mulțumi.

Angajații Kaufland din România și-au asumat cu ușurință noile politici? Există rezistență la ideea de reciclare, de exemplu, care le poate aminti unora de comunism?

Nimeni nu s-a născut învățat. Important este să avem răbdare unii cu ceilalți și să repetăm obiceiurile bune până ajung să fie parte din noi. Asta facem zi de zi la Kaufland, asta face cu multă dedicare echipa noastră specializată pe sustenabilitate din cadrul companiei, care se îngrijește permanent de informarea și educarea tuturor.

Punem foarte mare preț pe colegii noștri și pe felul în care aplică toate comportamentele în direcția reciclării și reutilizării. Eu sunt foarte bucuros să văd că toată lumea trage în aceeași direcție și că reușim să avem o cultură deschisă spre învățare, chiar și prin greșeală, pentru că la final lumea de afară este o reflexie a ceea ce am învățat unii despre alții înăuntru.

Cred că facem progrese în fiecare zi. Am dezvoltat chiar programe interne prin care Kaufland sprijină angajații să le fie ușor să aibă o viață sustenabilă. De exemplu, la birou pot recicla sau pot primi beneficii de tipul cursuri de yoga, de nutriție, pentru un stil de viață echilibrat. Lecția sustenabilității nu e complicată dacă există profesori pregătiți care să o predea și elevi conștiincioși, gata să 
învețe.

Cum reacționează publicul românesc la măsurile din magazin, ce feedback există? De exemplu, când cântarul de la legume-fructe te întreabă ce fel de ambalaj folosești etc.

Vedem că oamenii sunt dispuși să se schimbe, atât timp cât sunt susținuți și au unde să vadă exemple pozitive. Apreciază măsurile pe care le luăm și se implică și ei. De exemplu, în urma programului anti-plastic am renunțat la pungile de unică folosință și le-am înlocuit cu cele biodegradabile. În primele 2 luni de la lansarea inițiativei, am observat cu bucurie rezultate foarte bune: consumul de pungi a scăzut cu 65%, o cifră peste așteptări și o schimbare de comportament pozitivă în rândul clienților.

Ești îngrijorat de lumea în care vor crește fetele tale? Consideri că suntem într-un moment de schimbare a paradigmei?

Lumea s-a aflat mereu în schimbare, cu etape mai dese, altele mai rare. Ce e important e cum ne adaptăm noi, ca oameni. Personal, sunt preocupat și determinat să mă implic în formarea următoarelor generații, să le arăt copiilor mei că solidaritatea este cheia unui viitor verde, care ne privește pe toți. Mă interesează să știu că din ce în ce mai mulți copii sunt educați în spiritul ajutorului reciproc, al grijii față de tot ce ne înconjoară, ca să pot fi liniștit că generațiile de adulți care vin vor fi cu mult mai pregătite.

Ce alte schimbări vizezi în modul de a face business?

Retailul este foarte dinamic și la Kaufland suntem deja obișnuiți să considerăm schimbarea ca fiind o parte din familia noastră.

Iar când vine vorba de necunoscut, am eu o vorbă pe care le-o spun mereu echipelor cu care lucrez: prefer să plătesc prețul unei greșeli care vine din curaj, decât să trăiesc într-o rutină a siguranței care nu îmi poate aduce nimic nou și constructiv.

Businessul are nevoie să se reinventeze spre calea sustenabilității. Sustenabilitatea are nevoie de inovație. Iar inovația de curaj. Așa că, hai să fim curajoși și să greșim, dacă e nevoie, dar să încercăm. Să ne ridicăm, să o luăm de la capăt cu lecția învățată, și să sărim din nou. Avem nevoie de curaj și să fim prezenți. (P)

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*