Răzvan Bologa, profesor: „Studiind robotică, elevii se pot pregăti transdisciplinar pentru noile profesii.”

Foto: 123rf

Răzvan Bologa, profesor în cadrul Departamentului de Cibernetică și Informatică Economică de la Academia de Studii Economice din București și coordonator al concursului de robotică școlară NEXTLAB.TECH, în dialog cu National Geographic

Până pe 31 mai, elevii cu vârstă intre 8 și 16 ani se pot înscrie gratuit la NEXTLAB.TECH, cel mai mare concurs de robotică școlară din România desfășurat în cadrul România Tech Nation. Mai multe detalii despre acest program și despre cum îi poate ajuta robotica pe copii, am discutat cu domnul profesor Răzvan Bologa.

Ce este NEXTLAB.TECH 2021 și de ce avem nevoie de un astfel de eveniment?

Robohackathonul NEXTLAB.TECH este cel mai mare concurs de robotică școlară din România destinat elevilor cu vârste între 8 și 16 ani. Concursul se desfășoară online și face parte din programul ROMANIA TECH NATION, inițiatorul fiind Asociația „Clubul Informaticii Economice CyberKnowledge Club (CKC)” fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE, București. Sponsorul principal naţional este Banca Comercială Română.

Informatica și robotica sunt două domenii extrem de importante, ce vor deveni nelipsite în viitorul apropiat. Cu ajutorul concursului Nextlab.tech, îi aducem pe copii mai aproape de ele și le deschidem apetitul pentru învățare și dezvoltare, astfel încât să fie mai bine pregătiți pentru profesiile viitorului.

Care este structura acestui robohackathon?

Are două faze și trei secţiuni. Înscrierea este gratuită. În prima parte, elevii parcurg o serie de lecţii online. Cei care doresc să participe la ultima fază primesc prin curier un kit de robotică pe care trebuie să-l asambleze și să-l programeze. Ulterior elevii vor realiza un scurt film video (pitch). Pe baza pitch-urilor video se întocmește un clasament. Se punctează atât performanțele tehnice, cât și abilitățile de digital storytelling. Secțiunile 1 și 2 folosesc roboți de tip line follower cu configurație impusă.

La secțiunea 3 avem o probă de robotică creativă în care elevii trebuie să realizeze un robot cu utilitate casnică. Spre exemplu, un robot de udat florile, un robot de hrănit pisica, un robot de monitorizat bătrâni etc. Pentru proba de robotică creativă elevii primesc o serie de componente electronice și un număr mare de elevi vor avea acces gratuit în makerspace-uri puse la dispoziție de Dacia Renault și Măgurele Science Park. Aici elevii vor avea la dispoziție imprimante 3D avansate și alte tehnologii de prototipizare moderne. Un concept al unui robot creativ NEXTLAB.TECH poate fi văzut la expoziția NASA Space and the City din Cluj Napoca.

Participanți la edițiile anterioare

Cui se adresează și ce impact vă doriți să aibă?

Activitățile în cadrul robohackathonului NEXTLAB.TECH se adresează elevilor cu vârste între 8 și 16 ani și profesorilor de informatică, matematică, fizică, tehnologie, învățământ primar precum și alte specializări. Programul ROMÂNIA TECH NATION își propune să educe un milion de elevi în domeniul roboticii în anii următori, astfel încât generația de mâine să fie pregătită pentru profesiile viitorului.

Programul se înscrie în cadrul priorităților europene legate de transformare digitală și ecologie. Noi încurajăm elevii mai avansați să construiască roboți care să ne facă viața mai verde și dorim să ajutăm școlile să își construiască robosere.

De ce îi fascinează pe copii roboții?

Copiii înțeleg că vor lucra cu roboți când vor ajunge la maturitate. Vremurile pe care le trăim aduc schimbări profunde pe care copiii le intuiesc. Progresul tehnologic produce beneficii și bogăție. De aici interesul tinerilor de astăzi pentru domeniul roboticii. Modalitățile industriale de organizare a activității economice trec printr-o modificare radicală determinată de progresul tehnologic adus de informatică.

Ce oportunități prezintă pentru copii robotica?

Roboții și sistemele fizico-cibernetice în general reprezintă elementele care stau la baza Industriei 4.0. Odată cu apariția noilor tehnologii avansate se produc transformări profunde ale profesiilor. O mare parte din profesiile care vor exista peste 10 ani încă nu s-au inventat. Studiind robotică, elevii se pot pregăti transdisciplinar pentru noile profesii. Ei dobândesc abilitățile și cunoștințele de care au nevoie în societatea viitorului.

Vă mai amintiți momentul în care ați aflat prima oară despre roboți? Cum v-a influențat?

Pe vremea când eram în clasele primare citeam o carte despre un roboțel menajer care efectua sarcini casnice. Era pe la sfârșitul anilor 1980 și astfel de idei țineau de domeniul science fiction. Mi-am dorit întotdeauna să le transform în realitate. Acum, câteva decenii mai târziu, realizez că principalele bariere sunt la nivelul sociosferei și psihosferei oamenilor de azi. Ceea ce ne ține departe de roboți este lipsa capacității de a-i înțelege și de a-i folosi. Tehnic vorbind, dispunem de tehnologiile necesare pentru a construi și programa roboți însă nu suntem capabili să îi utilizăm pe scară largă în activități curente.

Răzvan Bologa, profesor în cadrul Departamentului de Cibernetică și Informatică Economică de la Academia de Studii Economice din București. Foto: arhiva personală

Care credeți că va fi următoarea tehnologie care ne va schimba viața?

Cred că în perioada următoare vom vedea multe tehnologii destinate ambientului inteligent. Este de așteptat că spațiul în care locuim să se transforme tehnologic și să avem tot mai mulți roboței care să ne ajute în casă, în grădină și în general în spațiul în care locuim și lucrăm. Eu cred că telemunca se va generaliza și aceasta va conduce la o contopire a activităților lucrative cu cele de învățare. Practic, va apărea învățarea pe tot parcursul vieții folosind tehnologii educaționale avansate (EdTech). De asemenea, este foarte probabil că angajații care lucrează de acasă să-și dorească case mai mari și avansate tehnologic înconjurate de grădini generoase întreținute cu ajutorul unor sisteme fizico-cibernetice inteligente.

Cine este Răzvan Bologa

Sunt profesor în cadrul Departamentului de Cibernetică și Informatică Economică de la Academia de Studii Economice din București. Mă ocup de inteligență artificială, sisteme informatice integrate și managementul cunoștințelor.

Începând cu 2019 gestionez concursul de robotică școlară Nextlab.tech care funcționează în cadrul programului Romania Tech Nation.

În 2020 am reușit să atragem peste 33000 de elevi care au participat la lecțiile online de robotică oferite de noi cu sprijinul BCR. Cei care doresc să se înscrie la ediția curentă o pot face la adresa http://robo.nextlab.tech.

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*