Prima imagine cu o gaură neagră

Foto: Event Horizon Telescope

Oamenii de știință de la Astrophysical Journal Letters publică prima imagine cu o gaură neagră.

Într-o serie de șase lucrări publicate în Astrophysical Journal Letters, oamenii de știință au dezvăluit prima imagine a unei găuri negre din centrul galaxiei eliptice Messier 87. Această gaură neagră se află la 55 de milioane de ani-lumină de Pământ și are o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui.

“Am făcut prima fotografie cu o gaură neagră”, a declarat directorul proiectului Event Horizon Telescope (EHT) Sheperd S. Doeleman de la Centrul de Astrofizică | Harvard & Smithsonian, citat de National Radio Astronomy Observatory. “Acesta este un spectacol științific extraordinar realizat de o echipă de peste 200 de cercetători.”

Găurile negre sunt obiecte cosmice cu mase enorme, dar cu dimensiuni extrem de compacte. Nu reflectă lumina, iar prezența acestora afectează spațiul și timpul. Limita unei găuri negre se numește orizontul evenimentelor.

Event Horizon Telescope

Imaginea a fost realizată cu ajutorul Event Horizon Telescope (EHT) – un sistem de opt telescoape conceput pentru a capta imagini ale unei găuri negre. EHT conectează telescoapele de pe Pământ pentru a forma un telescop virtual cu sensibilitate și rezoluție fără precedent. EHT este rezultatul anilor de colaborare internațională și oferă oamenilor de știință un nou mod de a studia cele mai extreme obiecte din Univers, prezise de teoria generală a relativității a lui Einstein.

Telescoapele care au contribuit la acest rezultat au fost: ALMA, APEX, IRAM, James Clerk Maxwell, Millimeter Alfonso Serrano, Array, Submillimeter, Telescopul Polului Sud.

“Am obținut ceva ce se presupunea a fi imposibil cu doar o generație în urmă”, a concluzionează Doeleman. “Progresele în tehnologie, legăturile dintre cele mai bune observatoare de radio din lume și algoritmi inovatori s-au adunat pentru a deschide o fereastră complet nouă spre găurile negre și spre orizontul evenimentelor”.