Ora Pământului 2020

Astronauta NASA, Christina Koch, a surprins această imagine a uraganului Dorian, de pe Stația Spațială Internațională, pe 2 septembrie 2019. Foto: NASA

Sâmbătă, 28 martie, la ora locală 20:30, Earth Hour (Ora Pământului), cea mai mare mișcare voluntară de mediu din istorie, reunește oamenii din întreaga lume pentru a atrage atenția asupra problemelor planetei. Pentru prima dată în istoria mișcării însă, toate evenimentele vor avea loc exclusiv online, se arată într-un comunicat de presă al WWF.

În contextul în care biodiversitatea globală a scăzut într-un ritm alarmant, până la un milion de specii fiind amenințate cu dispariția și planeta este amenințată de criza climatică, vocea fiecăruia contează și mai mult. Este important să conștientizăm că natura stă la baza unei planete sănătoase și reprezintă o soluție imediată, puternică și eficientă din punctul de vedere al costurilor pentru a adresa dezastrele climatice.

„Suntem profund întristați de pierderea de vieți în urma pandemiei COVID-19, iar gândurile noastre se îndreaptă acum către familiile care au pierdut pe cineva drag sau care suferă. În această perioadă de criză trebuie să rămânem uniți, mai mult ca niciodată, pentru a proteja viitorul nostru și pe cel al planetei. Este momentul pentru solidaritate, pentru a răspunde creativ provocărilor și pentru a colabora, motiv pentru care Ora Pământului este marcată prin evenimente digitale pe tot globul”, spune Marco Lambertini, directorul general al WWF Internațional.

În ultimul deceniu, Ora Pământului a inspirat participarea globală la inițiativele cu rol critic pentru protejarea naturii, contribuind la conștientizarea crizei climatice și la acțiuni concrete. Printre cele mai importante exemple, mișcarea a ajutat la crearea unei zone protejate marine de 3,5 milioane de hectare în Argentina, o pădure de 2.700 de hectare în Uganda și a ajutat la adoptarea unei noi legislații pentru protecția mărilor și pădurilor din Rusia.

Vulcanul Raikoke (Insulele Kurile) surprins de astronauții NASA în timp ce erupe, pe 22 iunie 2019. Foto: NASA

Anul trecut, WWF-Ecuador a solicitat o lege care să interzică folosirea pungilor de plastic, a altor produse de plastic de unică folosință în capitală și WWF-Indonezia a inițiat plantarea a 20.000 de puieți de mangrove în 13 orașe.

„Pentru mine, Ora Pământului este în fiecare oră, în fiecare zi. Nevoia de a ne uni și proteja planeta noastră nu a fost niciodată mai mare. Întrucât ni s-a solicitat evitarea adunărilor publice pentru a încetini răspândirea COVID-19 (coronavirus), recomand tuturor să se conecteze online de #EarthHour, să ne reînnoim angajamentul față de planetă și să ne folosim vocile pentru a solicita acțiuni concrete, în siguranță și responsabil“, spune Greta Thunberg, activistă pentru climă și mediu.

O oră de conectare – oriunde am fi în România, de Ora Pământului suntem împreună

Mai mulți artiști din România se alătură mișcării internaționale, pentru a îi ajuta pe cei de acasă în această perioadă să se simtă mai puțin izolați. Fie că citesc, cântă sau organizează vizionarea unui film, mesajul lor este același: indiferent de granițe geografice, de fus orar, de distanțarea socială, nu suntem singuri – nici acum, nici atunci când luptăm pentru protejarea naturii.

În decembrie 1968, echipajul misiunii Apollo 8 (astronauții Frank Borman, Jim Lovell și William Anders) fotografiază răsăritul Pământului peste orizontul lunar. Este, probabil, cea mai cunoscută fotografie a planetei noastre. Foto: NASA

#staiacasa pentru cei dragi și pentru natură

Astfel, odată cu stingerea luminii de la ora 20:30, timp de o oră, WWF-România îndeamnă românii să se conecteze online alături de artiștii care vor transmite de acasă. Aceștia vor putea fi urmăriți atât pe pagina de Facebook WWF-România, cât și pe paginile proprii.

De la ora 20:00, Monica Davidescu citește pentru cei mici „Galileo Galilei. Colecția Micii eroi”, iar de la 20:30, citim împreună, la lumânare, „Miracolul vieții pe Pământ. Povestea evoluției” (de la Editura Litera).

De la 20:30 are premieră documentarul „Parcurile americane” (52’), o călătorie prin 11 parcuri naționale americane prin care Dan Dinu și Cosmin Dumitrache prezintă cum a început conservarea naturii în SUA și ce putem învăța de la ariile lor protejate.

Tot de la 20:30 Dora Gaitanovici, una dintre cei patru finaliști de la Vocea României, va cânta live, un recital-surpriză. Dora Gaitanovici are deja în palmares zeci de trofee naționale, studiază pian, saxofon, canto și este pasionată de jazz, blues, rock sau de muzica clasică. În prezent, Dora este studentă în cadrul Universității de Muzică din București.

Iar de la 21:00, Rockabella transmit un show live direct din sufragerie, cu piese cunoscute și cel mai nou single, „Arată-te”. În noul lor album, Rockabella explorează ideea vulnerabilității ca act de curaj, ca poartă spre conexiune.

De asemenea, oamenii își pot adăuga vocea pe platforma Vocea ta, pentru Planetă, pentru a solicita liderilor mondiali un acord prin care protejează și refac natura până în 2030 – protejând cel puțin 30 % din spațiile naturale și gestionarea durabilă a celorlalte, limitând în același timp încălzirea globală la 1,5 °C.

Sursa: WWF România