Sonda Solar Orbiter trimite cele mai apropiate imagini ale Soarelui de până acum și dezvăluie noi fenomene

Flăcări solare omniprezente, denumite de oamenii de știință “focuri de tabără”, aproape de suprafața Soarelui. Foto: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Primele imagini trimise de sonda Solar Orbiter dezvăluie flăcări solare omniprezente, denumite de oamenii de știință “focuri de tabără”.

„Acestea sunt doar primele imagini și putem vedea deja fenomene noi și interesante”, spune Daniel Müller, cercetător în cadrul Proiectului Solar Orbiter. „Nu ne-am așteptat chiar de la început la rezultate atât de grozave. De asemenea, putem vedea cum cele zece instrumente științifice se completează reciproc, oferind o imagine holistică a Soarelui și a mediului înconjurător.”

Sonda Solar Orbiter, lansată pe 10 februarie 2020, este dotată cu zece instrumente științifice cu ajutorul cărora poate fotografia Soarele și monitoriza mediul din jur. Astfel, oamenii de știință vor obține informații despre vânturile solare, despre fluxul de particule încărcate de la Soare, care influențează întregul sistem solar.

Erupțiile ar putea contribui la temperaturile ridicate ale coroanei solare și la originea vântului solar. Culoarea din imagine a fost adăugată ulterior, deoarece lungimea de undă originală detectată de instrument este invizibilă pentru ochiul uman. Foto: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Cele mai apropiate imagini ale Soarelui dezvăluie noi fenomene

Nicio altă sondă nu a reușit să realizeze imagini cu suprafața Soarelui de la o distanță atât de mică. Solar Orbiter se afla la numai 77 milioane km de Soare când a fotografiat “focurile de tabără”, aceasta fiind aproximativ jumătatea distanței dintre Pământ și Soare.

„Focurile de tabără sunt rudele mai mici, de milioane sau de miliarde de ori mai mici, ale erupțiilor solare pe care le putem observa de pe Pământ, spune David Berghmans, de la Observatorul Regal al Belgiei (ROB). „Soarele poate arăta liniștit la prima vedere, dar când privim în detaliu, vedem acele flăcări în miniatură peste tot”.

Oamenii de știință nu știu încă dacă focurile de tabără sunt doar versiuni minuscule ale celor mari sau dacă sunt conduse de mecanisme diferite. Cu toate acestea, există deja teorii că aceste flăcări în miniatură ar putea contribui la unul dintre cele mai misterioase fenomene ale Soarelui, încălzirea coronală.

„Aceste focuri de tabără sunt total nesemnificative în sine, însă ele ar putea contribui la încălzirea coronei solare”, spune Frédéric Auchère, de la Institutul d’Astrophysique Spatiale (IAS), Franța.

După zeci de ani de studii, mecanismele fizice care încălzesc corona solară nu sunt încă înțelese pe deplin, iar identificarea acestora este considerată Sfântul Graal al fizicii solare.

„Este prea devreme de spus, dar sperăm că, dacă vom conecta aceste observații cu măsurători ale altor instrumente vom putea să răspundem, în cele din urmă, la unele dintre aceste mistere”, spune Yannis Zouganelis, cercetător în cadrul proiectului.

În cele din urmă, sonda se va apropia la 42 de milioane de km, ceea ce reprezintă aproape un sfert din distanța de la Soare la Pământ. Foto: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Sonda Solar Orbiter este o misiune de observare a Soarelui, o colaborare între NASA și ESA.

Sursa, foto: ESA