Apă pe Lună

Foto: NASA

NASA confirmă pentru prima dată în istorie că pe suprafața luminată de Soare a Lunii, există apă. Această descoperire indică faptul că apa poate fi distribuită pe suprafața lunară și nu se limitează la locuri reci și umbrite.

Observatorul Stratosferic pentru Astronomie în Infraroșu (SOFIA) al NASA a detectat molecule de apă (H2O) în craterul Clavius, unul dintre cele mai mari cratere vizibile de pe Pământ, situat în emisfera sudică a Lunii.

Datele din această zonă dezvăluie apă în concentrații de 100 până la 412 părți per milion – adică aproximativ echivalentul unei sticle de 350 ml de apă într-un metru cub de sol lunar. Prin comparație, în deșertul Sahara este de 100 de ori mai multă apă decât ce a detectat SOFIA în solul lunar. În ciuda cantităților mici, descoperirea ridică noi întrebări cu privire la modul în care este creată apa și modul în care persistă pe suprafața lunară aspră, fără aer.

„Apa este o resursă valoroasă, atât pentru scopuri științifice, cât și pentru exploratorii noștri”, a declarat Jacob Bleacher, de la Direcția Misiunii de Explorare și Operațiuni Umane a NASA. „Dacă putem folosi resursele de pe Lună, atunci putem transporta mai puțină apă și mai multe echipamente pentru a permite noi descoperiri științifice.”

Ilustrație: Craterul Clavius, apa prinsă în solul lunar de acolo și o imagine a Observatorului Stratosferic pentru Astronomie în Infraroșu (SOFIA) al NASA care a găsit apă pe suprafața luminată de Soare a Lunii. Foto: NASA

„Aveam indicii că H2O – apa așa cum o cunoaștem noi – ar putea fi prezentă pe partea luminată de soare a Lunii”, a declarat Paul Hertz, directorul Diviziei de Astrofizică din cadrul Direcției de Misiuni Științifice de la sediul NASA din Washington. „Acum știm că este acolo. Această descoperire  provoacă felul în care înțelegem suprafața lunară și ridică semne de întrebare interesante despre resursele relevante pentru explorarea spațiului profund. ”

Rezultatele sunt publicate în cel mai nou număr al Nature Astronomy.

Sursa, foto: NASA