Marte pe Pământ: un plan fezabil

Earth Return Orbiter pe orbită în jurul lui Marte. Imagine: ESA/ATG Medialab

Agenția Spațială Europeană salută evaluarea pozitivă primită de campania NASA și ESA de a aduce pe Terra mostre de pe Planeta Roșie: Mars Sample Return.

O campanie ambițioasă lansată de NASA și ESA, cu obiectivul de a colecta probe de pe Marte și de a le aduce pe Pământ, a primit laude din partea unui Comitet Independent de Evaluare (Independent Review Board) creat pentru a evalua aceste misiuni multianuale, arată un comunicat al Agenției Spațiale Europene.

Campania numită Mars Sample Return prevede lansarea mai multor misiuni de către NASA și ESA. Acestea trebuie să ajungă pe Planeta Roșie, să colecteze mostre, să se lanseze în spațiu și să le aducă cu bine pe Pământ. NASA a publicat raportul unui Comitet Independent de Evaluare pentru Mars Sample Return, creat anume ca să aprecieze funcționarea acestui parteneriat internațional de lungă durată, împreună cu răspunsul NASA la recomandările făcute de evaluatori.

Comitetul, care a examinat planurile campaniei, a conchis că, după decenii de progrese științifice și tehnologice în explorarea marțiană, agențiile sunt pregătite pentru această provocare, poate cea mai ambițioasă de până acum.

Infografic explicativ al misiunilor Mars Sample Return. Sursă: ESA

Comitetul a avut în vedere îndelungata cooperare dintre cele două agenții spațiale, NASA și ESA, în domeniul roboticii și explorării spațiale umane, lăundându-e munca și considerând-o esențială pentru acastă campanie.

„Evaluarea independentă a sprijinit Mars Sample Return, ceea ce reprezintă o veste excelentă pentru campanie,” a spus directorul pentru explorare umană și robotică al ESA, David Parker. „Ne confirmă viziunea comună, de a le aduce cercetătorilor lumii bucăți intacte din Planeta Roșie, ca să le poată studia cu instrumente și tehnici de la laborator pe care nu le-am putea niciodată duce pe Marte.”

Parker a continuat, spunând că ESA va stabili în comun cu NASA cum să aplice recomandările raportului de evaluare, precum și că agențiile își vor întări parteneriatul la frontiera științei și tehnologiei, continuând munca de la Stația Spațială Internațională, de la Orion și de la viitorul Portal în jurul Lunii.

Comitetul de evaluare

NASA a inițiat acest Comitet Independent de Evaluare pentru a se asigura că mult-așteptata misiune are cele mai bune șanse să fie încununată de succes. Dintre toate misiunile științifice ale NASA, aceasta a fost supusă evaluării cel mai timpuriu. Comitetul a fost format din 10 lideri cu experiență și experți din cercetare și inginerie, iar evaluare a inclus interviuri cu specialiști din NASA și ESA, din industrie și din domeniul academic. Comietul a făcut 44 de recomandări privind curpinsul și administrarea programului, abordarea technică, calendarul și finanțarea.

Mars Sample Return – overview
Mars Sample Return – prezentare generală. Imagine: ESA

Mars Sample Return

Campania va necesita mai multe vehicule spațiale avansate, primul dintre ele fiind roverul Perseverance, dezvoltat de NASA, care se află deja la jumătatea drumului spre Marte. Perseverance este un  sistem sofisticat de culegere de mostre, cu un burghiu de carotaj și recipeinte pentru carote care sunt printre cele mai curate echipamente trimise vreodată în spațiu.

Odată ajuns pe Marte, Perseverance va extrage eșantioane de rocă și sol în recipientele sale. Va lăsa apoi o parte din ele pe solul marțian, pentru a fi colectate de roverul de transport al ESA, Sample Fetch Rover, care va naviga autonom pe Marte. Acesta le va detecta, le va culege și livra în containerul unui vehicul de lansare, Mars Ascent Vehicle, al NASA, care le va pune pe orbită în jurul Planetei Roșii. Contractorul principal al acestui rover este compania britanică Airbus, care a lucrat cu subcontractori din Canada, Elveția, Germania, Italia, Norvegia și Danemarca.

O altă sondă, dezvoltată de ESA, Earth Return Orbiter, va intercepta containerul cu eșantioane pe orbita lui Marte, la peste 70 de milioane de kilometri de Pământ, și le va aduce acasă într-o capsulă etanșă, ultra-sigură, de la NASA. Misiunea va ateriza pe Pământ după 2030.

Citiți raportul integral aici.