Roverul Perseverance ajunge pe Marte

Roverul Perseverance caută semne de viață străveche pe Marte

Sursa, foto: NASA

Craterul Jezero, foto: NASA

Locul de amartizare

Perseverance a amartizat pe fundul craterului Jezero, unul dintre cele mai vitrege terenuri marțiene, cu stânci abrupte, dune de nisip și bolovani. Oamenii de știință au motive să creadă că aici s-au păstrat urme de viață străveche. Craterul Jezero este un bazin complet uscat cu o lățime de 45 de kilometri, situat în emisfera nordică marțiană. În urmă cu aproximativ 3,5 miliarde de ani, aici erau un lac și delta unui râu, de aceea este posibil ca roverul Perseverance să descopere urme de viață străveche.

Perseverance este cea mai ambițioasă misiune a unui rover NASA pe Marte, care va încerca să afle dacă a existat vreodată viață aici, spune Thomas Zurbuchen, din cadrul Direcției Misiunii Științifice de la sediul NASA din Washington.

Există semne de viață microbiană străveche pe Marte?

Obiectivul principal al lui Perseverance este să caute semne de viață străveche și să deschidă calea oamenilor spre explorarea lui Marte. Va fi prima misiune care va colecta probe de roci și sedimente pe care apoi le va aduce pe Pământ, va colecta date importante despre geologia și clima planetei. Oamenii de știință vor înțelege mai bine trecutul îndepărtat al lui Marte odată ce vor avea date despre condițiile climatice și istoria rocilor. În același timp, este probabil să afle și de ce Pământul și Marte – în ciuda unor similitudini timpurii – au ajuns două planete atât de diferite.

Acest obiectiv științific exigent necesită o nouă suită de instrumente de ultimă generație pentru a aborda problema din mai multe unghiuri. Astfel, Perseverance transportă mai multe tehnologii noi, inclusiv un elicopter numit Ingenuity. Cu ajutorul acestor instrumente, roverul va putea să detecteze materia organică și mineralele, să identifice compoziția chimică a rocilor și a sedimentelor, să adune date științifice de la distanță și chiar va încerca să transforme dioxidul de carbon în oxigen.

Elicopterul Ingenuity, foto: NASA/JPL-Caltech

Ingenuity

Elicopterul Ingenuity are doar 1,8 kg și nu este dotat cu instrumente științifice. În schimb, misiunea lui va fi să efectueze o serie de zboruri. Pe Marte temperaturile nu sunt deloc prietenoase, noaptea pot ajunge și la minus 90 de grade Celsius. Teste realizate pe Pământ în condiții similare au indicat că Ingenuity poate zbura, dar oamenii de știință de abia așteaptă testul real de pe Marte. Teoretic, în prima lună, Ingenuity va efectua cinci zboruri scurte, de până la un minut și jumătate, la o altitudine mică de 3 – 5 metri. Astfel, pe viitor oamenii de știință vor înțelege cum ar putea explora Marte pe calea aerului.

Misiunile anterioare ale NASA au adus dovezi că, înainte de a deveni un deșert înghețat, pe Marte a exista apă. La începutul istoriei sale, Marte avea la suprafață medii mai calde care ar fi putut susține viața microbiană. Iar Perseverance își propune să facă următorul pas și să răspundă la una dintre întrebările cheie ale astrobiologiei: există semne de viață microbiană străveche pe Marte?