Ingenuity: zbor istoric pe suprafața lui Marte

Foto: NASA/JPL-Caltech

NASA anunță că elicopterul Ingenuity a decolat și a efectuat primul zbor pe suprafața lui Marte.

Sursa, foto: NASA

Este primul zbor motorizat, controlat de pe o altă planetă. Elicopterul Ingenuity are doar 1,8 kg și nu este dotat cu instrumente științifice. În schimb, misiunea lui este să efectueze o serie de zboruri. Pe Marte temperaturile nu sunt deloc prietenoase, noaptea pot ajunge și la minus 90 de grade Celsius.

Teste realizate pe Pământ în condiții similare au indicat că Ingenuity poate zbura, dar oamenii de știință de abia așteaptau testul real de pe Marte.

Cu puțin timp în urmă au primit date la roverul Perseverance că primul zbor motorizat, controlat de pe o altă planetă este o reușită.

“Nu știm exact unde ne va conduce Ingenuity, dar rezultatele de astăzi indică faptul că cerul – cel puțin pe Marte – poate să nu fie limita”, spune Steve Jurczyk, de la NASA.

Datele trimise de roverul Perseverance arată că elicopterul Ingenuity s-a ridicat la 3 m și a planat timp de 30 de secunde, apoi a aterizat în siguranță pe suprafața lui Marte.

Teoretic, în prima lună, Ingenuity va efectua cinci zboruri scurte, de până la un minut și jumătate, la o altitudine mică de 3 – 5 metri. Astfel, pe viitor oamenii de știință vor înțelege cum ar putea explora Marte pe calea aerului.

Misiunile anterioare ale NASA au adus dovezi că, înainte de a deveni un deșert înghețat, pe Marte a exista apă. La începutul istoriei sale, Marte avea la suprafață medii mai calde care ar fi putut susține viața microbiană. Iar Perseverance își propune să facă următorul pas și să răspundă la una dintre întrebările cheie ale astrobiologiei: există semne de viață microbiană străveche pe Marte?