Crocodilul american, un fel de balaur

Crocodilul american, Foto: naypong/123RF

Masiv, solzos, crocodilul american este o reptilă carnivoră semiacvatică ce pare descinsă direct din preistorie – și chiar este, ca urmașă a dinozaurilor și reptilelor zburătoare.

Specia este răspândită în nordul Americii de Sud, America Centrală, Mexic și Caraibe, cu o mică populație în Statele Unite, în sudul Floridei. Pe numele ei latinesc Crocodylus acutus, e una dintre cele 17 specii de crocodili existente pe glob. Se găsește și pe lângă apele dulci, dar preferă apele sălcii sau sărate din estuare, din lagunele de pe coastă sau din mlaștinile cu mangrove. Are pielea gri-verzuie, bot alungit și doi dinți lungi pe mandibulă care rămân vizibili și când are fălcile închise.

Cum se hrănește

Când își deschide fălcile zdrobitoare, înghite tot felul de viețuitoare – de la mamifere mici și păsări până la pești, crabi, melci, broaște, insecte și uneori chiar și stârvuri. E printre puținele specii care se avântă în mare, iar rechinii evită zonele populate de crocodili americani. Dacă prada este mare, o apucă de o parte a corpului și se rotește brusc, pentru a o rupe.

Cum se comportă

De obicei se ferește de oameni, însă există situații rare în care îi atacă și chiar ucid. Ca toți crocodilii, este social, ceva neobișnuit pentru o reptilă, stând laolaltă cu alții din specia sa, comunicând vocal și chiar respectând ierarhii (masculul cel mai mare are întâietate), chiar dacă nu formează grupuri propriu-zise. Puii ies din ouă pe care femela le păzește agresiv până la eclozare, iar apoi sunt duși în apă, ca să fie mai în siguranță.

Crocodilul se deplasează mai ușor în apă decât pe uscat, ajutat de coada extrem de puternică, turtită pe lateral, și de membrana care unește degetele labelor din spate. Are simțuri foarte ascuțite, care îl fac un prădător de temut, și e blindat cu o piele groasă, solzoasă, cu plăci osoase care îl apără ca o platoșă. Nu are dușmani naturali.

Foto: steve_byland / 123rf

Știați că?

5 metri
Este lungimea maximă, deși în America de Sud s-au întâlnit și exemplare de aproape 7 metri.

70 de ani
Atâta poate trăi un crocodil american în sălbăticie.

32 km/h
Este viteza pe care o poate atinge în apă, dar pe care nu o poate susține pentru mult timp.

60 g
Are un pui abia ieșit din ou. (P)

Scanează jucăriile și poți explora o lume nouă, învățând multe despre fauna Americii de Nord.