Energia viitorului

Imagine articol

“Terorismul nu ameninta esenta modului nostru de viata puternic tehnologizat – spune Martin Hoffert, profesor de fizica la Universitatea din New York. Dar energia o face.” Conservarea energiei poate amana scadenta, insa, in cele din urma, nu poti economisi ceea ce nu ai.

Asa ca e timpul sa ne intetim eforturile pentru a gasi urmatorul tip de combustibil in stare sa alimenteze motorul flamand al umanitatii.

Exista un astfel de combustibil? Raspunsul scurt este nu. Expertii repeta mereu, ca pe un fel de mantra: “nu exista solutie miraculoasa”. Desi cativa sustinatori ferventi considera ca doar marile conspiratii sau lipsa de fonduri stau intre noi si energia nemarginita din vidul cosmic sau din miezul Pamantului, adevarul este ca nu exista un nou combustibil unic, important, care sa astepte undeva, ascuns intre parametrii unei ecuatii sau la capatul vreunei gauri de sonda.

Entuziasmul provocat de autoturismele cu hidrogen poate crea o impresie gresita. Hidrogenul nu este o sursa de energie. El se gaseste, impreuna cu oxigenul, in banala apa, insa nu e deloc usor de extras. Pentru a fi utilizat, hidrogenul trebuie sa fie separat, iar procesul necesita mai multa energie decat ar da hidrogenul inapoi. Iar in zilele noastre, aceasta energie vine in cea mai mare parte din combustibilii fosili. Deci nu asta e solutia miraculoasa…

Raspunsul lung in ceea ce priveste urmatorul combustibil nu este totusi chiar atat de sumbru. De fapt, numerosi pretendenti la coroana energetica detinuta acum de combustibilii fosili sunt deja la indemana: vantul, soarele, chiar si energia nucleara, ca sa numim doar cativa. Succesorul va fi ansa un parlament, nu un rege.