Vom avea mai puțin plastic în oceane?

Foto: 123rf

În cadrul Summitului Economist World Ocean care a avut loc în Bali la finalul lunii februarie, ONU a lansat campania globală #CleanSeas, care își propune să elimine sursele majore ale deșeurilor marine. Campania vizează ambalajele produselor cosmetice, paiele, pungile sau sticlele de plastic care distrug fauna și flora marine.

Peste opt milioane de tone de plastic ajung anual în oceane

“Este timpul să luăm în serios problema plasticului care ne distruge oceanele,” spune Erik Solheim, fostul ministru norvegian pentru Mediu și Dezvoltare și care acum conduce Adunarea Generală ONU pentru Mediu. “Deșeurile din plastic ajung pe plajele din Indonezia, se depun pe fundul oceanului de la Polul Nord, iar prin intermediul lanțului trofic ajung în farfuriile noastre de la cină. Am fost indiferenți pentru prea mult timp, iar problema s-a agravat. Trebuie să se oprească.”

Campania ONU citează un raport de anul trecut al Fundației Ellen MacArthur, care estimează că până în 2050 în oceane vom găsi mai mult plastic decât pește, iar aproximativ 99% din păsările marine vor fi ingerat plastic.

10 țări și-au anunțat participarea la campania #CleanSeas

Indonezia s-a angajat ca până în 2025 să reducă deșeurile marine cu 70%, în timp ce Uruguayul va impozita pungile de plastic de unică folosință, iar Costa Rica va lua măsuri pentru o mai bună gestionare a deșeurilor din plastic prin educație.

Persoanele publice, dar și marile companii susțin #CleanSeas

Actorul Adrian Grenier spune că nu va mai folosi obiecte de unică folosință din plastic. Foto: 123rf.

Actorul Adrian Grenier, cunoscut pentru rolul său din serialul Entourage și fondator al fundației Lonely Whale, s-a alăturat campaniei #CleanSeas și le cere oamenilor să își regândească alegerile de zi cu zi. “Fie că alegem să folosim pungi de plastic pentru cumpărături sau să sorbim printr-un pai de plastic, deciziile aparent neînsemnate de a folosi obiecte din plastic au un efect dramatic asupra oceanelor,” spune Grenier. “Promit public că voi refuza să folosesc obiecte din plastic de unică folosință, începând cu paiele din plastic și reiterez angajamentul de a lucra cu lideri precum Dell pentru a reduce ambalajele din plastic.”

Compozitorul și Ambasadorul ONU pentru Mediu, Jack Johnson spune că în timpul turneului de promovare a documentarului “The Smog of the Sea” din această vară, îi va încuraja pe pe fanii săi, dar și pe organizatori să folosească mai puține obiecte din plastic de unică folosință. “Susțin campania #CleanSeas pentru că sunt convins că există alternative mai bune la utilizarea obiectelor din plastic de unică folosință, iar noi consumatorii putem încuraja inovația și le putem cere companiilor să își asume responsabilitatea pentru impactul asupra mediului pe care îl au produselor lor,” spune Johnson.

Haine și pantofi confecţionate din resturi de plastic recuperate din ocean

Lansați anul trecut, în noiembrie, pantofii UltraBOOST Uncaged sunt confecționați din resturile de plastic recuperate din ocean. Foto: adidas.

În noiembrie 2016, prin parteneriatul cu Parley for the Oceans, o organizație de mediu, adidas a lansat tricourile Ocean Plastic și pantofii UltraBOOST Uncaged, confecţionate din resturile de plastic recuperate din ocean de Parley for Oceans prin intermediul acţiunilor de curăţare desfăşurate în zona insulelelor Maldive.

“În acest moment, nu mai este vorba doar de creșterea gradului de conștientizare. Este vorba despre luarea unor măsuri și de punerea în aplicare a strategiilor care pot pune capăt ciclului poluării cu plastic pentru totdeauna. Eco-inovația este un câmp de bătălie deschis. Odată cu lansarea tricourilor Ocean Plastic și a pantofilor adidas x Parley UltraBOOST Uncaged, invităm consumatorii, jucătorii, echipele și suporterii să susțină strategia Parley A.I.R. și să îşi definească rolul lor în cadrul mișcării.”, spune Cyrill Gutsch, Fondator, Parley for the Oceans.

Obiectivul adidas pentru 2017 este ca cel puțin 11 milioane de sticle recuperate din zonele de coastă de către reţeaua Parley Global Clean-up să fie reciclate și refolosite în producția de echipamente sportive.

În loc de concluzie, puterea exemplului

La National Geographic, susținem astfel de campanii globale cu impact mare, dar credem și în puterea exemplului personal. Spre exemplu, de aproape trei ani, eu folosesc pentru cumpărături doar sacoșe de pânză și am desființat sertarul din bucătărie cu pungi de plastic. Recunosc că am nevoie câteodată de pungi de plastic pentru tot felul de situații, dar, până acum, am reușit să găsesc mereu alternative.

Tu?

Sursa: Environment News Service



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*