O larvă ne-ar putea scăpa de deșeurile din plastic

Galleria mellonella. Foto: 123rf

Cercetătorii de la Universitatea Cambridge au descoperit întâmplător că o larvă obișnuită care mănâncă în mod normal ceară de albine poate descompune cu o viteză uluitoare și legăturile chimice din plastic.

Larva despre care vorbim este una crescută în scopuri comerciale, pentru a fi folosită drept momeală la pescuit. În sălbăticie, aceasta reprezintă însă un adevărat flagel pentru stupii din toată Europa. Viermele de ceară, larva insectei Galleria mellonella, trăiește ca parazit în coloniile de albine. Moliile de ceară își depun ouăle în stupii albinelor, iar acolo viermii cresc direct pe ceara de albine, de aici și numele.

O larvă ar putea fi soluția pentru gestionarea deșeurilor din plastic

Federica Bertocchini, membră a echipei de cercetători și apicultor amator, îndepărta viermii paraziți de pe faguri, pe care ulterior i-a păstrat într-o pungă de cumpărături din plastic. După un timp, a observat că punga era plină de găuri, iar concluzia ei a venit imediat: larva are capacitatea să digere polietilena, unul dintre cele mai dure materiale plastice, cel mai dus întâlnit sub forma pungilor de plastic.

Bertocchini, membră în Spanish National Research Council, a colaborat cu colegii săi Paolo Bombelli și Christopher Howe de la Universitatea Cambridge, Departamentul de Biochimie, pentru a realiza un experiment.

Aceștia, au expus aproximativ o sută de viermi de ceară unei pungi de plastic de la un supermarket din Regatul Unit. După doar 40 de minute, pe suprafața pungii de plastic au apărut găuri, iar după 12 ore plasticul și-a redus masa cu 92 mg.

Oamenii de știință spun ca rata de degradare este extrem de rapidă comparativ cu alte descoperiri recente, cum ar fi bacteriile raportate anul trecut responsabile cu biodegradarea unor materiale plastice la o rată de doar 0,13 mg pe zi.

Durează între 100 și 400 de ani pentru ca polietilena să se poată degrada

„Această descoperire ar putea fi un instrument important care ar ajuta la scăderea deșeurilor din plastic acumulate pe câmpuri sau în oceane”, spune Paolo Bombelli, primul autor al studiului publicat în revista Current Biology.

Plasticul este foarte rezistent la descompunere și chiar și descompus în bucăți mai mici poate sufoca ecosisteme fără a se degrada.

Tot natura ne poate oferi un răspuns

Ceara de albine pe care cresc viermii de ceară este compusă dintr-un amestesc extrem de divers de compuși lipidici. Oamenii de știință spun că digestia acesteia și a polietilenei implică ruperea unor tipuri similare de legături chimice, adăungând că detaliile moleculare ale biodegradării cerei necesită investigații suplimentare.

„Ceara este un polimer, un fel de plastic natural și are o structură chimică care nu seamănă cu polietilena”, mai spune Federica Bertocchini, autorul principal al studiului.

Cercetătorii au efectuat analize spectroscopice pentru a arăta că legăturile chimice din plastic au fost rupte. Analiza a arătat că viermii au transformat polietilena în etilenglicol.

Pentru a confirma mecanismul de mestecat al larvelor care degradează plasticul, echipa a împărțit o parte din viermi și le-a împrăștiat pe pungi de polietilenă, cu rezultate similare. „Larva produce ceva care rupe legătura chimică, poate în glandele sale salivare sau poare are o bacterie simbiotică în intestin. În continuare, vom încerca să identificăm procesele moleculare în această reacție și vom vedea dacă putem izola enzima responsabilă”, adaugă Federica Bertocchini.

Cercetătorii spun că viermii ar putea fi folosiți pentru a elabora o soluție biotehnologică la scară industrială pentru gestionarea deșeurilor de polietilenă.

„Planificăm să implementăm această descoperire într-o modalitate viabilă pentru a scăpa de deșeurile din plastic, să găsim o soluție pentru a salva oceanele, râurile și mediul înconjurător de consecințele inevitabile ale acumulării de materiale plastice”, concluzionează Federica Bertocchini.

Echipa de cercetători: Paolo Bombelli, Christopher J. Howe, Federica Bertocchini.

Studiul: Polyethylene bio-degradation by caterpillars of the wax moth Galleria mellonella a fost publicat în revista Current Biology