Strategie pentru îmbunătățirea calității aerului din China

Nenumărate mașini sunt blocate în centrul orașului Beijing. Foto: 123rf

Un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Harvard și Universitatea Tsinghua din Beijing, publicat recent în jurnalul Nature Energy, oferă o strategie mai nuanțată pentru reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea calității aerului din China. 

Vehiculele electrice joacă un rol-cheie în planul Chinei de a îmbunătăți calitatea aerului și de a reduce emisiile de CO2, dar, cum majoritatea energiei electrice din China provine încă din centrale pe bază de cărbune, mulți se întreabă cât de eficientă este această strategie.

Cercetătorii de la Universitatea Harvard și Universitatea Tsinghua din Beijing au ajuns la concluzia că vehiculele electrice private din China pot avea un efect pozitiv asupra reducerii emisiilor de CO2, în cazul în care proprietarii pot fi stimulați să le încarce în afara orelor de vârf, astfel încât energia eoliană să fie utilizată mai eficient. Încărcarea vehiculelor pe modul rapid poate fi, pe de altă parte, contraproductivă.

Între timp, autobuzele și taxiurile din China contribuie semnificativ la emisiile de NOx (oxizi de azot, responsabili pentru formarea smogului). Echipa de cercetători a stabilit că dacă flota de autobuze și taxiuri ar fi electrică, atunci aceasta ar fi o opțiune eficientă pentru îmbunătățirea calității aerului.

“Acest studiu oferă o strategie mai nuanțată de reducere a emisiilor de CO2 și de îmbunătățire a calității aerului în China”, spune Michael B. McElroy, profesor de studii de mediu și co-autor al studiului.

“Este foarte important ca încărcarea vehiculelor electrice să fie gestionată corespunzător pentru a maximiza beneficiile surselor regenerabile de energie”, continuă Xinyu Chen, cercetător asociat în Știința și Ingineria Mediului și co-autor al studiului.

Cercetătorii au folosit date în timp real pentru Beijing și suburbiile sale pentru a dezvolta un model cuprinzător al sistemului energetic. Ei au descoperit că felul în care sunt încărcate vehiculele electrice – fie pe modul cu consum redus de energie, fie pe modul rapid – joacă un rol semnificativ în integrarea energiei eoliene. 

În mod normal, încărcarea vehiculului în modul de 30 de minute sau mai puțin rapid se produce în timpul orelor de vârf. Ca urmare, este nevoie de generatoare suplimentare de cărbune. Cu aceste generatoare operaționale noaptea, posibilitatea de a profita de energia eoliană disponibilă este redusă.

“Dacă oamenii ar fi stimulați să aștepte până seara și să-și încarce vehiculele în modul de încărcare lentă, care durează ore, sarcina electrică ar putea beneficia de energia eoliană disponibilă în timpul orelor de vârf”, spune Chris P. Nielsen, director executiv al Proiectul Harvard China și co-autor al studiului.

În ceea ce privește reducerea poluării aerului, cercetătorii au descoperit că flota de autovehicule publice – circa 30.000 de autobuze și 66.000 de taxiuri – este responsabilă pentru aproape 20% din emisiile totale de NOx, echivalentul contribuției a 8,2 milioane de vehicule private. Electrificarea flotei de autobuze și taxiuri din Beijing ar reduce în mod semnificativ emisiile de NOx totale și ar crește calitatea aerului.

“Electrificarea flotei publice și introducerea de stimulente pentru încărcarea vehiculelor electrice personale, dar nu în timpul orelor de vârf, ar fi cea mai eficientă strategie de reducere a emisiilor de NOx și CO2 din Beijing”, concluzionează McElroy. “Această strategie ar putea fi aplicată și orașelor din întreaga lume care au o sursă importantă de energie electrică din cărbune”.

La elaborarea studiului au mai participat: Hongcai Zhang, Zhiwei Xu și Jiajun Lv. Studiul a fost susținut în parte de Institutul Global Harvard și de Fondul Hui al Centrului Ash de la Harvard Kennedy School of Government.

Sursa: Harvard.edu
Foto: 123rf

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*