Limitarea încălzirii globale la 1,5°C ar salva majoritatea speciilor

Cinteza, singura pasăre de uscat din Galapagos. Foto: 123rf

Un nou studiu al oamenilor de știință de la University of East Anglia, publicat în jurnalul Science, arată că limitarea încălzirii globale la 1.5°C, așa cum prevede și Acordul de la Paris, ar salva majoritatea speciilor de plante și animale de efectele schimbărilor climatice.

Oamenii de știință atrag în același timp atenția că reducerea riscului în rândul insectelor este un alt factor foarte important care trebuie luat în seamă. Pentru că, spun cercetătorii, insectele aduc “servicii ecosistemelor”, precum polenizarea culturilor și fac parte din lanțul alimentar pentru alte păsări sau animale.

Cele 10 adevăruri științifice despre schimbările climatice, pe scurt

Dacă studiile anterioare s-au axat pe cuantificarea beneficiilor aduse de limitare încălzirii globale la 2°C, studiul de față este primul care explorează beneficiile care ar putea fi aduse speciilor prin limitarea încălzirii globale la 1.5°C.

Cel mai amplu studiu de acest tip

Cercetătorii de la UEA și Universitatea James Cook din Australia au studiat aproximativ 115.000 de specii, inclusiv 31.000 de insecte, 8000 de păsări, 1.700 de mamifere, 1.800 de reptile, 1.000 de amfibieni și 71.000 de plante pentru acest studiu.

“Am vrut să vedem cum anumite zone devin nepotrivite din punct de vedere climatic pentru speciile care trăiesc acolo. Am măsurat riscurile pentru biodiversitate prin numărarea speciilor care ar urma să își piardă mai mult de jumătate din habitate din cauza schimbărilor climatice. Am constatat că realizarea obiectivului final al Acordului de la Paris, limitarea încălzirii la o temperatură de 1.5°C peste nivelurile preindustriale, ar aduce mari beneficii pentru biodiversitate.

Insectele sunt deosebit de sensibile la schimbările climatice. Dacă luăm în calcul o încălzire de 2°C, 18% din cele 31.000 de insecte studiate și-ar pierde mai mult de jumătate din teritoriu. Procentul s-ar reduce la 6% dacă luăm în calcul o încălzire de 1,5°C. Dar chiar și la 1,5°C, unele specii pierd suprafețe mari din teritoriul pe care trăiesc”, spune conducătorul studiului, prof. Rachel Warren, de la Centrul Tyndall pentru Studiul Schimbărilor Climatice al UEA.

Tendința de încălzire globală este de aproximativ 3°C

Conform aceluiași studiu, în prezent, tendința de încălzire globală este de aproximativ 3°C, în condițiile în care țările își îndeplinesc angajamentele internaționale de a reduce emisiile de CO2. În acest caz, aproape 50% din insecte își pot pierde teritoriul.

“Insectele sunt vitale pentru ecosisteme și pentru oameni. Ele polenizează culturile și florile, oferă hrană pentru organismele de nivel superior, distrug detritusul, mențin echilibrul ecosistemelor, mănâncă frunzele plantelor și ajută la reciclarea nutrienților în sol. Am descoperit că cele trei grupuri majore de insecte responsabile de polenizare sunt sensibile la încălzire. Dacă temperaturile vor crește cu 3°C, serviciile ecosistemelor furnizate de insecte ar fi mult reduse. Alte cercetări au arătat că insectele sunt deja în declin din alte motive.

Studiul se referă și la capacitatea speciilor de a se muta în zone mai potrivite, pe măsură ce planeta se încălzește. Păsările, mamiferele și fluturii au cea mai mare capacitate de a-și găsi noi teritorii.

“Dacă încălzirea este limitată la 1,5°C până în anul 2100, atunci mai multe specii își pot păstra habitatul, dacă încălzirea ajunge la 2°C până în 2100, multe specii nu ar putea pot ține pasul”, completează prof. Warren.

“Exemplele de animale care beneficiază cu adevărat de limitarea încălzirii globale la 1,5°C se referă la rinocerul negru, care este deja amenințat de braconaj și pierderea habitatului. Sau alte specii extrem de importante în teoria evoluției și care au fost studiate încă de pe vremea lui Charles Darwin, precum cintezele lui Darwin din Galapagos”, concluzionează coautorul studiului, dr. Jeff Price de la UEA.

Norme obligatorii pentru statele membre UE

În cadrul reuniunii Consiliului de Mediu al UE de pe 13 octombrie 2017, membrii acestuia au convenit asupra unor noi norme obligatorii pentru statele membre, care vor trebui să se asigure că utilizarea terenurilor și a pădurilor în întreaga UE devine mai durabilă și mai prietenoasă cu schimbările climatice pe parcursul perioadei 2021-2030. Acest lucru va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și o mai bună protejare a climei și va permite UE să se apropie de atingerea obiectivului general de a reduce emisiile cu cel puțin 40% până în 2030 în comparație cu nivelurile din 1990, respectându-și angajamentele asumate în temeiul Acordului de la Paris privind schimbările climatice.

Studiul citat: ’The projected effect on insects, vertebrates and plants of limiting global warming to 1.5° C rather than 2° C’ a fost publicat în jurnalul Science, mai, 2018.
Sursa: University of East Anglia