Inteligența artificială, folosită pentru studiul cimpanzeilor

Într-o pădure tropicală din Republica Congo: câțiva cimpanzei surprinși în habitatul lor natural. Foto: 123rf

Oamenii de știință de la Universitatea din Oxford au dezvoltat un nou software de inteligență artificială cu ajutorul căruia pot recunoaște și urmări în sălbăticie fețele cimpanzeilor. Lucrarea detaliată a fost publicată în jurnalul Science Advances.

Noul software le va permite astfel cercetătorilor să reducă semnificativ timpul și resursele consumate pentru analizarea materialelor video.

„Pentru speciile precum cimpanzeii, care au vieți sociale complexe și trăiesc mulți ani, niște imagini ale comportamentelor care se întind pe o perioadă scurtă de timp nu ne pot spune atât de multe”, spune Dan Schofield, cercetător și student DPhil la Oxford University’s Primate Models Lab, School of Anthropology.

„Utilizând puterea învățării automate de a debloca arhive video mari, măsurarea comportamentului pe termen lung devine posibilă, de exemplu observarea modului în care interacțiunile sociale ale unui grup se schimbă pe parcursul mai multor generații.”

Modelul computerului a fost instruit folosind peste 10 milioane de imagini din arhiva video a Kyoto University’s Primate Research Institute (PRI), care ilustrează cimpanezi din Guineea și Africa de Vest. Noul software este primul care urmărește și recunoaște în mod continuu indivizii într-o gamă largă de poziții, performând cu o precizie ridicată în condiții dificile, cum ar fi lumină puțină, calitate slabă a imaginii și neclaritate de mișcare.

„Accesul la această arhivă video mare ne-a permis să folosim rețele neurale profunde de ultimă oră pentru a antrena modelele la o scară care nu a fost posibilă anterior”, spune Arsha Nagrani, co-autor al studiului și student DPhil la Grupul de Geometrie Vizuală, Departamentul de Inginerie Știință, Universitatea din Oxford.

„În plus, metoda noastră diferă de software-ul anterior de recunoaștere a feței de primate, prin faptul că poate fi aplicată la materialele video brute cu intervenție manuală sau preprocesare limitată, economisind ore și timp.

Tehnologia are potențial pentru multe utilizări, cum ar fi monitorizarea speciilor pentru conservare. Deși aplicația actuală s-a concentrat pe cimpanzei, software-ul furnizat ar putea fi aplicat altor specii și poate ajuta la adoptarea sistemelor de inteligență artificială pentru a rezolva o serie de probleme care privesc științele vieții sălbatice.

„Tot software-ul nostru este disponibil open-source pentru comunitatea oamenilor de știință”, spune Nagrani. „Sperăm că acest lucru îi va ajuta pe cercetătorii din alte părți ale lumii să aplice aceleași tehnici la seturile lor unice de date despre animale. În calitate de cercetător, este satisfăcător să vezi aceste metode aplicate pentru a rezolva probleme de biodiversitate reale. ”

„Cu o criză din ce în ce mai mare a biodiversității și multe dintre ecosistemele lumii amenințate, capacitatea de a monitoriza îndeaproape diferite specii și populații folosind sisteme automatizate va fi crucială pentru eforturile de conservare, precum și pentru cercetarea comportamentului animalelor”, adaugă Schofield.

„Colaborările interdisciplinare ca acestea au un potențial imens de a avea un impact, prin găsirea de soluții noi pentru problemele vechi și punerea de întrebări biologice care anterior nu erau realizabile pe scară largă.”

Sursa: Oxford University