Ziua Mondială a Oceanelor 2020

Animația "În căutarea lui Nemo" a făcut faimos peștele clovn. Acesta trăiește în simbioză cu anumite specii de anemone care îl protejează de prădători, îi oferă hrană și un adapost sigur. Foto: 123rf

Tema din acest an a Zilei Mondiale a Oceanelor 2020 este „Inovație pentru un Ocean Durabil”.

În fiecare an, pe 8 iunie de Ziua Mondială a Oceanelor avem ocazia să conștientizăm beneficiile pe care ni le aduce oceanul planetar, dar și faptul că este în puterea noastră să să îi folosim resursele în mod responsabil pentru că noi și generațiile viitoare depind de el.

Tema din acest an, Inovație pentru un Ocean Durabil – se referă la introducerea de noi metode, idei sau produse inovatoare pentru salvarea oceanului planetar. Inovație este un termen care aduce speranța.

Apa de ploaie și cea potabilă, clima, o parte din hrana noastră sau oxigenul pe care îl respirăm sunt influențate de ocean. Așa că, cheie unui viitor durabil este gestionarea atentă a acestei resurse globale. În prezent, poluarea cu microplastice, încălzirea globală sau pescuitul excesiv sunt principalele cauze ale deteriorării oceanelor. Salvarea lor trebuie să rămână o prioritate pentru că biodiversitatea marină este esențială pentru sănătatea noastră și a planetei.

Microplastice

Una dintre problemele majore cu care se confruntă oceanul planetar în prezent este cea a microplasticelor. Microplasticele sunt bucăți de plastic cu o lungime mai mică de cinci milimetri, având aproximativ dimensiunea unei furnici minuscule. Acestea pot absorbi toți poluanții nocivi precum pesticidele, coloranții, numai pentru a-i elibera ulterior în ocean.

„Microplasticele reprezintă un fenomen global care nu poate fi înțeles sau abordat în mod adecvat doar în contextul mediului marin”, spune profesorul Rob Hale de la Institutul de Științe Marine din Virginia, William & Mary, VIMS. „Materialele plastice sunt produse, folosite și aruncate pe uscat și se dispersează prin soluri, râuri și atmosferă”.

Marea Barieră de Corali s-a decolorat de patru ori, începând cu anul 1998, iar daunele provocate au fost fără precedent. Foto: 123rf

Oceane care mor

Recifele de corali mor din cauza încălzirii globale, arată un studiu publicat în jurnalul Science. Este pentru prima dată când o echipă internațională de cercetători măsoară rata de albire a recifelor de corali de la tropice din ultimii 40 de ani.

Studiul arată cum, în urma stresului provocat de temperaturile-record de pe timpul verilor, algele microscopice care trăiesc în țesuturile corarilor se degradează, iar coralii se albesc. După decolorare, coralilii ori își recapătă lent algele și culoarea pe măsură ce temperaturile scad, ori mor. Atunci când decolorarea este severă și prelungită, coralilii mor. “Este nevoie de cel puțin zece ani pentru a înlocui chiar și specia cu cea mai rapidă creștere”, explică coautorul studiului, profesorul Andrew Baird.

Știai că

• 70% din suprafața planetei este acoperită de oceane
  • Oceanele sunt cea mai mare sursă de proteine din lume, peste 3 miliarde depind de oceane ca sursă principală de proteine.
  • Peste trei miliarde de oameni depind de biodiversitatea marină și de coastă pentru viața de zi cu zi.
  • Oceanele absorb aproximativ 30% din dioxidul de carbon produs de om și acționează ca un tampon la impactul încălzirii globale.
  • În ocean trăiesc aproape 200.000 de specii identificate, dar cifra reală poate ajunge la milioane.

Sursa: ONU