De ce avem nevoie de insecte

Fluturele Monarh, cunoscut pentru că migrează timp de opt săptămâni din America de Nord până în Mexicul, este un polenizator iconic al naturii. Foto: 123rf

Ce se poate întâmpla dacă dispar insectele și care este rolul lor în natură.

Fiecare insectă, fie că se târăște sau zboară, are un rol crucial în natură, pe care de puțin ori ne oprim să îl conștientizăm.

Speciile din partea superioară al lanțului trofic pot suferi pierderi de populații pe măsură ce insectele dispar și ele.

De ce: înainte să fie mâncați, amfibienii, păsările, liliecii, peștii toți se hrănesc cu insecte. Insectele sunt practic furnizorii de hrană pentru aceste specii. Dispariția lor, poate duce la dispariție celor pe care îi hrănesc.

Gândacul-de-bălegar își face câte o gogoașă din bălegar (ajutând astfel la descompunerea excrementelor animalelor care pasc), câteodată mai mare decât el, din care se hrănește. Foto: 123rf

Nutrienții, cadavrele și deșeurile pot rămâne în natură dacă nu sunt descompuse de insecte.

De ce: insectele care descompun nutrienții sunt elemente vitale în ecosistem. Fără ele, bălegarul, plantele moarte sau cadavrele ar stagna pur și simplu în natură. Spre exemplu, gândacul-debălegar prelucrează balega de vită (care omoară iarba) în 23 de luni, față de 28, cât ar dura fără intervenția lui.

Dăunătorii se pot înmulți foarte mult și astfel pot distruge mai repede culturile și pădurile, care vor avea astfel nevoi de mai multe pesticide.

De ce: insectele prădătoare, care controlează dăunătorii precum afidele, sunt adevărate pesticide naturale. Acțiunea lor din natură îi ajută pe oameni să își sporească culturile și să facă economii generoase anual în domeniul agriculturii. În plus, scade cantitatea de reziduuri toxice lăsate de pesticide.

O albină poate vizita sute de flori pe zi și, prin simțurile ei dezvoltate, poate ști de la distanță dacă o floare mai are polen sau nu. Foto: 123rf

Culturile nu se reproduc dacă dispar insectele polenizatoare, iar oamenii și restul animalelor pot pierde resurse importante de hrană.

De ce: de polenizarea prin insecte depinde fiecare din trei înghițituri de mâncare a omului. 90% din plantele cu flori și 70% din cele de cultură depind de insecte pentru a fi polenizate.

Suprafețele deșerturilor pot crește, iar solurile din regiunile aride rămân golașe.

De ce: prin tunelurile subterane pe care le sapă, termitele și furnicile afânează pământul și îl ajută să rețină apă, devenind astfel fertil. O zonă de pământ neroditor poate deveni teren agricol roditor într-un an cu ajutorul termitelor.