Extraordinara diversitate a insectelor

insectelor
Foto: Pixabay

Explicația unanim acceptată de comunitatea științifică pentru această diversitate greu de numărat a insectelor este că ele trăiesc pe Pământ de foarte mult timp. De milioane de ani.

Mai precis, insectele au apărut pe Pământ acum 400 de milioane de ani, cu 200 de milioane de ani înaintea dinozaurilor, așa că au avut timp destul să se diversifice. Iar la acest lucru se adaugă și faptul că le găsim în medii din cele mai diverse și extreme.

În prezent, un milion de insecte au fost denumite, dar mai sunt vreo patru milioane care stau la rând. Ca să vă faceți o idee, o familie de viespi parazite cuprinde 100.000 de specii, iar simpaticele gărgărițe numără 60.000 de specii.

Și, pe cât de diverse sunt, pe atât de întins este și habitatul lor. Le întâlnim chiar și în cele mai extreme condiții. La altitudini de 5600m trăiesc plecoptere, aproape de apa fierbinte a izvoarelor temale de la Yellowstone se încălzește musculița Belgica antarctica, în regiunile semiaride din Africa, larvele țânțarului-somnoros se adaptează transformându-se într-un soi de fulgi deshidratați atunci când este secetă. Ele își pot reveni și după 15 ani.

Un studiu al Societății Entomologice din Krefeld, publicat în 2017, indica faptul că în perioada 1989 – 2016, biomasa insectelor protejate din Germania a scăzut cu 76%. Este un procent alarmant! Conform oamenilor de știință, responsabili pentru acest declin ar fi: schimbările climatice, pierderea și fragmentarea habitatului și deteriorarea calității habitatului.

Pierderea insectelor are efecte negative asupra funcționării ecosistemului, pentru că ele joacă un rol central într-o varietate de procese, precum polenizarea, asigurarea unei surse de hrană pentru niveluri trofice superioare (păsări, mamifere și amfibieni), descompunerea nutrienților.

De exemplu, se estimează că 80% din plantele sălbatice depind de insecte pentru polenizare, în timp ce 60% din păsări se bazează pe insecte ca sursă de hrană. Serviciile ecosistemice furnizate de insecte sălbatice au fost estimate la 57 de miliarde de dolari anual în SUA.

Evident, păstrarea diversității insectelor ar trebui să constituie o prioritate de conservare.