Crabii ierbivori, soluție pentru refacerea recifelor din Caraibe

Foto: 123rf

Oamenii de știință au găsit o posibilă soluție salvatoare pentru recifele de corali din Caraibe invadate de alge.

Sursa: ens.newswire
Foto: 123rf, Angelo „Jason” Spadaro

Într-o lucrare publicată recent de cercetătorii de la Universitatea Internațională Florida, FIU, în revista Current Biology, se arată că soluția pentru descompunerea algelor și refacerecea recifelor ar fi crabii uriași (Maguimithrax spinosissimus).

Profesorul de ecologie tropicală și conservare, Mark J. Butler IV și co-autorul lucrării, Angelo „Jason” Spadaro au observat relația pe care o au crabii uriași cu recifele de corali din Caraibe. Pe măsură ce numărul crabilor a crescut constant în zonă, suprafețele de corali acoperiți de alge au scăzut, iar recifele au început să se refacă.

Foto: Angelo „Jason” Spadaro

Crabii uriași din Caraibe pot consuma o cantitate mare de alge în comparație cu alte specii de pești și nevertebrate din zonă. În plus, aceștia se hrănesc cu unele tipuri de alge marine, pe care alte specii le evită.

Totuși, pentru restabilirea unui echilibru, este nevoie de mult mai mulți crabi sălbatici. Așa că, oamenii de știință au făcut organizat trei grupuri experimentale, împărțind recifele în: zone unde au adus populații de crabi uriași, zone unde scafandrii au curățat zona de alge înainte de a aduce populații de crabi și recife unde nu s-a intervenit.

Dacă inițial 85% din recif era acoperit de alge, odată cu aducerea de crabi uriași, cantitatea de alge a scăzut cu 50%. Pentru zonele curățate de scafandri, s-a dovedit că deși acțiunea de curățare a făcut diferența, aceasta ar fi doar o soluție pe termen scurt.

Așadar, crabii erbivori ar putea fi o soluție care ar ajuta la refacerea recifelor de corali din Caraibe. În plus, ei reprezintă o alternativă mai ieftină și mai ușoară față de metoda de mutare a coralilor sănătoși din recifele degradate. Oamenii de știință caută acum resurse pentru a dezvolta creșe de crabi uriași pentru recifele de corali din Caraibe.

“Pentru a depăși provocările schimbărilor climatice și degradarea coralilor sunt necesare programe destinate populațiilor de crabi uriași pentru a inversa acest declin. Descoperirile noastre nu au valoare dacă nu se fac eforturi concrete de restaurare”, spune Butler

Studiul citat: „Crabii erbivori inversează dilema algelor marine de pe recifele de corali”.