Știința inovatoare care a dezlegat cultura balenelor

O orcă de lângă Noua Zeelandă vânează diavoli-de-mare. Orcile se atașează cultural de hrana lor și nu o mai schimbă. În 1970, câteva balene-ucigașe care se hrăneau cu mamifere au fost capturate pentru un parc marin de lângă Columbia Britanică și au refuzat hana timp de 70 de zile, decât să mănânce somon, prada orcilor vecine. Foto: Brian Skerry

Unele grupuri de balene și delfini au propriile dialecte, regimuri alimentare și rutine – diferențe culturale pe care le credeam unice omului.

De: Jacqueline Cutler
Foto: Brian Skerry

Pentru un nou serial documentar despre balene, fotograful subacvatic Brian Skerry a căutat să capteze „caracteristicile umane” ale balenelor – și a trebuit să renunțe la echipamentul lui de scufundări pentru a putea ajunge aproape de ele. Sigourney Weaver era în apartamentul ei din Manhattan, James Cameron era în casa lui din Noua Zeelandă, iar fotograful Brian Skerry era sub apă prin toată lumea. Cu toate acestea, în timp ce fiecare a lucrat la „Secretele balenelor”, toți au avut același sentiment copleșitor: admirație.

Au fost emoționați de faptul că o orcă a vrut să-l hrănească pe Skerry cu o pisică-de-mare – o altă interpretare nu există pentru acțiunea ei – și de empatia belugilor care au adoptat un narval rebel. Aceste scene nemaivăzute au fost imortalizate pentru un serial documentar filmat de National Geographic, care a avut premiera pe Disney+ de Ziua Pământului, pe 22 aprilie. Cele patru episoade – „Dinastia orcilor”, „Cântecul balenelor-cu-cocoașă”, „Regele belugilor” și „Uriașii oceanelor” – ne oferă o privire mai intimă asupra vieților balenelor.

Pe coloana sonoră a lui Raphaelle Thibaut, care se domolește când animalele comunică și crește în intensitate când acestea vânează, serialul prezintă povești dramatice despre natură, îngrijire și o cultură complexă. Weaver este naratoarea, Cameron este la cârma firului narativ, iar Skerry și oamenii de știință urmăresc mamiferele marine. Secretele balenelor este rezultatul a trei ani de cercetări și de lucru cu experți care studiază diferite specii, a înțelegerii rutelor de migrație și a norocului.

„Natura este mereu surprinzătoare”, a spus Cameron, explorator National Geographic. „Nu vei găsi ce căutai, dar vei fi surprins de lucruri la care nu te gândeai.” Proiectul a pornit de la ideea că balenele au o cultură care s-ar putea să nu difere așa mult de a noastră.

„Înainte ca Brian să înceapă acest proiect, observase ceea ce păreau a fi semnele unei culturi autentice”, a spus Cameron. „Nu e vorba doar de inteligență și de rezultatele selecției naturale.” Lucrările foto și video ale lui Skerry arată limpede că diferite specii au moduri clare de a comunica și a vâna. Și el un explorator National Geographic, Skerry se apropie incredibil de mult de aceste vietăți maiestuoase, precum acea femelă de orcă. Tocmai prinsese o pisică-de-mare pentru a-și hrăni familia, dar i-a oferit-o lui.

„Am avut noroc că mi-au trimis filmările dinainte”, a spus Weaver, care a interpretat-o pe cercetătoarea National Geographic Dian Fossey în filmul din 1988 Printre gorile. „Uitam să narez și rămâneam cu gura căscată în fața imaginilor surprinse de Brian Skerry”, a spus ea. Uimirea se poate citi în glasul lui Weaver când vedem pentru prima dată cum o mamă-cașalot își alăptează puiul și când 2.000 de belugi se adună în Golful Cunningham din Canada pentru o reuniune gălăgioasă.

Sigourney Weaver, foto: Andrew H. Walker Variety Rex Shutterstock

De obicei, Weaver narează documentare într-un studio. Dar, în timpul pandemiei, a trebuit să o facă din apartamentul ei din New York City. Chiar lângă clădirea în care se afla aveau loc lucrări de construcții, așa că Weaver a trebuit să facă înregistrări în timpul weekendurilor și, alături de asistenta ei, a improvizat izolații fonice.

„Am folosit toate hainele mele, chiar și niște costume vechi pe care am pus mâna. Am folosit bare pentru umerașe, prosoape și pături”, a spus ea.

Weaver, care luptă de multă vreme pentru protejarea mediului, a crescut lângă estuarul Long Island și a iubit apa dintotdeauna. Cameron, care i-a fost regizor lui Weaver în Aliens și Avatar, a convins-o să învețe să facă scufundări. Ea își amintește de o scufundare incredibilă pe timp de noapte: „Eram pe fundul apei și chiar pe deasupra noastră a trecut un diavol-de-mare superb”.

James Cameron este producătorul executiv al documentarului. În 2012, regizorul și exploratorul National Geographic a făcut o scufundare solo record până la o adâncime de 10.900m, în groapa Marianelor din Oceanul Pacific. Foto: Mark Thiessen / National Geographic

The Beatles din lumea balenelor

Odată cu Secretele balenelor, fascinația lui Cameron pentru lumea acvatică a crescut. Un fin cunoscător al vieții marine, regizorul laureat cu Oscar și producătorul are la activ mii de ore de scufundări și chiar a descoperit zeci de specii. Cu toate acestea, Cameron a fost fermecat de înregistrările lui Skerry, precum cântecele balenelor-cu-cocoașă.

„Un mic grup de masculi de lângă coasta de vest a Australiei a compus cântecul care va fi definitoriu pentru întreaga populație de balene-cu-cocoașă din emisfera sudică. Asta nu e doar cultură, ci cultură pop”, a spus Cameron. „Sunt ca The Beatles! Cineva scrie muzica, iar apoi toată lumea fredonează melodia aia și nu-i mai iese din cap.”

„Asta a schimbat tot”

Skerry spune că ideea acestui proiect, care l-a dus în 24 de locuri din toată lumea, i-a dat târcoale zece ani.

„Căutam povestea asta și m-am uitat în mai multe lucrări științifice”, a spus Skerry. „O mare parte a carierei mele este legată de conservare. Acest proiect a schimbat tot.” Știința scotea la iveală posibile caracteristici omenești observate la balene. Astfel, spune el, „am putea să-i facem pe oameni să vadă oceanele într-un mod cu totul diferit”.

Împreună cu National Geographic, a creat un articol care a fost pe coperta numărului din mai al revistei, un serial de televiziune și o carte. După zeci de ani în care a fotografiat viața marină, având la activ peste 10.000 de ore de scufundări, știe cum merg treburile și că lucrul cu balenele e diferit.

Majoritatea fotografiilor sale subacvatice au fost făcute în urma scufundărilor cu butelie de oxigen. „În cazul balenelor, această metodă nu merge, fiindcă bulele de aer le sperie”, spune el. Pentru acest proiect, „95% dintre scufundări au fost libere”. Adică doar cu mască de scufundări, înotătoare și costum de neopren. „Tragi aer în piept și stai sub apă câteva minute.”

Aceasta este una dintre primele imagini cu un cașalot alăptând. Cercetătorii se întrebau cum își hrăneau mamele puii cu botul atât de lung. Femelele au fante în care se ascund sfârcurile. Când puiul e înfometat, îndeasă nasul în fantă și laptele începe să curgă.

Cu emoție în glas, el a spus că cel mai semnificativ moment pentru el a fost „nou-născutul care era alăptat de mama lui”. „Am făcut prima fotografie a unui cașalot care alăptează.” Ca orice mamă care își adoră nou-născutul, scena este una gingașă. Weaver explică de ce ne atrage.

„Am putut să ne mișcăm prin apă așa aproape de mamele cu pui și am făcut-o într-un mod deloc invaziv sau periculos pentru ele”, a spus ea. „Spiritul în care au fost captate aceste imagini este unul de respect și de admirație.”

Weaver vorbește și despre felul în care rolul ei de naratoare a evoluat pe parcursul serialului. „Nu relatam niște date științifice, ci mai degrabă spuneam o poveste. Era de parcă îi îndemnam pe urmăritori să vină cu mine, să le arăt o familie pe care o cunosc”, a spus ea. Accentul a fost pus „pe a-l lua pe telespectator cu mine. Imaginile sunt așa minunate, încât vrei să le prezinți cât mai dezinvolt”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*