Atacul invadatorilor straini

Imagine articol

In toata lumea, in aproape fiecare regiune si tip de ecosistem, animale si plante care au evoluat in alte locuri isi fac aparitia acolo unde nu sunt dorite – fiind aduse de oameni, din greseala sau intentionat.

Pitonii birmanezi sunt importati in Florida din Asia, pentru a fi comercializati ca animale de companie, si sfarsesc abandonati in Everglades de oameni care ajung la concluzia ca, de fapt, nu sunt niste animale de companie asa grozave. Pitonii sunt o specie ubicvista – traiesc mult, nu fac mofturi la mancare – asa ca supravietuiesc, se gasesc intre ei si se reproduc.

In acelasi fel, specii occidentale apar in Orient. Testoasa cu tample rosii de Florida, nativa in bazinul Mississippi, a fost exportata in toata lumea ca animal de companie si ca hrana. Testoasa se raspandeste acum in toata Asia si in sudul Europei, devorand broaste autohtone, moluste si chiar pasari.

Unele specii intruse sunt benefice. Majoritatea plantelor si animalelor agricole din America de Nord, de exemplu, nu sunt autohtone – provin din Europa, America de Sud sau din alte locuri. Stridiile si molustele japoneze sunt produse principale in industria pescuitului din intreaga lume. Dar anumite transplanturi au un efect disproportionat asupra ecosistemelor in care le introducem. Ecologistii le numesc “specii invadatoare”.

E prea devreme pentru a ne da seama cat de invaziv se va dovedi pitonul birmanez, dar luati exemplul sarpelui brun arboricol, originar din Noua Guinee si Australia. Cateva exemplare au calatorit o data cu echipamentele militare dupa cel de-al doilea razboi mondial si au debarcat pe Insula Guam. Acolo, serpii nu au gasit dusmani naturali si nici rivali, in schimb se aflau zeci de mii de pasari, care nu cunoscusera vreodata un pradator terestru.

Pe acest taram de lapte si miere, serpii s-au inmultit exponential, ajungand la o densitate de pana la 5.000 de exemplare pe km2. Muscaturile lor veninoase sunt responsabile pentru un numar ingrijorator de vizite la urgenta; obiceiul lor de a se catara a provocat peste 2.000 de pene de curent; iar 8 din cele 11 specii de pasari de padure native din Guam au disparut.