Cobai în cornul abundenței

În condiții obișnuite, clipești cam de 32 de ori pe minut. În supermarket, până ajungi la casa de marcat, frecvența scade la 14 clipiri pe minut, ca într-o stare de narcoză. Foto: Adrian Cîtu

Editorialul revistei National Geographic România din decembrie 2014

Supermarketul din Militari în care am pășit pentru prima oară prin 2002 mi s-a părut raiul pe pământ. Căscam gura la toate cele, ca un căruțaș într-o navă spațială. Mi-au trebuit luni bune să depășesc șocul cultural. Dar nu și răul de supermarket: după nici 15 minute în magazin, mă apucau un căscat incontrolabil și o stare între leșin și somnolență. Ca într-un moment de iluminare, mi s-a năzărit că sunt un cobai în cornul abundenței, unde extratereștrii din nava spațială fac experimente pe mine. Fobia asta m-a smuls din paradisul cumpărăturilor și am revenit la tarabele din Piața Veteranilor. Sora mea, singura căreia am îndrăznit să-i dezvălui suspiciunile, m-a declarat nebun și mi-a aruncat la coș teoria conspirației. Sper să mă înțeleagă măcar acum, citind articolul despre supermarketuri.

La pagina 30 a revistei vei descoperi că supermarketul știe mult mai multe despre tine decât știi tu despre el. Te studiază și încearcă să controleze cât mai multe dintre cele peste 57 de variabile care îți influențează deciziile de cumpărare. Știe că tinzi să privești spre dreapta când intri; sau că într-o tură medie de cumpărături străbați doar un sfert din magazin. Și se străduiește să te rețină cât mai mult. D-asta îngrămădește strategic superofertele la intrare. D-asta pune o muzică ce-ți induce un ritm mai lent.  D-asta dosește produsele de bază în spate. D-asta bagă mirosuri îmbietoare de foitaj în sistemul de ventilație. D-asta schimbă locația produselor. Vrea să te binedispună, să te încetinească, să vezi cât mai mult. Și reușește!

Supermarketul a triumfat și în România. În 1994 aveam peste 180.000 de chioșcuri și magazine de cartier făcute cu capital autohton, în care era vândută trei sferturi din mâncarea din România. Au supraviețuit cam o treime. Azi defilăm prin fața a zeci de kilometri de rafturi și a mii și mii de produse, în peste 1.000 de supermarketuri din țară. S-au integrat atât de bine în viața noastră, încât am ajuns să le înghițim pe nemestecate. După o documentare de un an, colega noastră Alexandra Popescu întoarce supermarketul pe toate fețele – ca să-i poți vedea istoria, geografia, psihologia, implicațiile economice, actorii din culise. Un articol care te pune pe gânduri!

Cătălin Gruia



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*