Premiul Nobel pentru fizică 2019

James Peebles, Michel Mayor, Didier Queloz. © Nobel Media

În acest an, Premiul Nobel pentru fizică a fost acordat celor trei oameni de știință care, prin munca lor de cercetare, ne-au oferit “noi perspective asupra locului nostru în univers”, se arată în comunicatul de presă oficial.

Jumătate din premiu îi revine lui James Peebles de la Universitatea Princeton din SUA, pentru “formulările sale teoretice privind cosmologia fizică”.

A doua jumătate se împarte în mod egal între Michel Mayor de de Universitatea din Geneva, Elveția și Didier Queloz de la Universitatea din Geneva, Elveția și Universitatea din Cambridge, UK, pentru “descoperirea unei exoplanete care orbitează o stea de tipul Soarelui”.

Premiul Nobel pentru fizică din acest an răsplătește noua înțelegere a structurii și istoriei universului și descoperirea unei planete care orbitează o stea de tip solar în afara sistemului nostru solar.

Universul și primele sale momente

Abordările lui James Peebles (n. 1935) în cosmologia fizică au îmbogățit întregul domeniu de cercetare și au pus bazele transformării cosmologiei în ultimii cincizeci de ani, de la speculație la știință. Cadrul său teoretic, dezvoltat începând cu mijlocul anilor ’60, stă la baza ideilor noastre contemporane despre univers.

Modelul Big Bang descrie universul încă din primele sale momente, cu aproape 14 miliarde de ani în urmă, când era extrem de cald și dens. De atunci, universul s-a extins, devenind mai mare și mai rece. La doar 400.000 de ani de la Big Bang, universul a devenit transparent și razele de lumină au putut să călătorească prin spațiu. Chiar și astăzi, această radiație străveche se află în jurul nostru. Folosindu-se de instrumentele și calculele sale teoretice, James Peebles a fost capabil să interpreteze aceste urme încă de la începutul universului și să descopere noi procese fizice.

Rezultatele ne-au arătat un univers în care cunoaștem doar 5% din conținutul său, materia care constituie stele, planete, copaci – și noi. Restul, 95%, sunt materii întunecate necunoscute și energie închisă. Acesta este un mister și o provocare pentru fizica modernă.

O exoplanetă care orbitează o stea de tipul Soarelui

În octombrie 1995, Michel Mayor (n. 1942) și Didier Queloz (n. 1966) au anunțat prima descoperire a unei planete din afara sistemului nostru solar, o exoplanetă, orbitând o stea de tipul Soarelui în galaxia noastră, Calea Lactee. La Observatorul Haute-Provence din sudul Franței, folosind instrumente personalizate, au putut vedea planeta care a primit numele 51 Pegasi b, o bilă gazoasă comparabilă cu gigantul Jupiter.

Această descoperire a început o revoluție în astronomie și de atunci au fost găsite peste 4.000 de exoplanete pe Calea Lactee. Încă avem multe lumi noi de descoperit, cu o bogăție incredibilă de dimensiuni, forme și orbite. Acestea contestă ideile noastre preconcepute despre sistemele planetare și îi obligă pe oamenii de știință să își revizuiască teoriile despre procesele fizice din spatele originilor planetelor. Cu numeroase proiecte planificate să înceapă căutarea exoplanetelor, putem găsi în cele din urmă un răspuns la întrebarea eternă dacă există alte forme de viață acolo în spațiu.

Laureații din acest an ne-au transformat ideile despre cosmos. În timp ce descoperirile teoretice ale lui James Peebles au contribuit la înțelegerea modului în care a evoluat universul după Big Bang, Michel Mayor și Didier Queloz au explorat cartierele noastre cosmice în vânătoarea planetelor necunoscute. Descoperirile lor au schimbat pentru totdeauna concepțiile noastre despre lume.

Premiul total este de 9 milioane de coroane suedeze.

Sursa: The Nobel Prize