Evolutia – Marele Carpaci

Imagine articol

De la aripioare de inot la aripi. Oamenii de stiinta sunt pe urmele pasilor prin care evolutia si-a fabricat succesul. Ei descopera ca acelasi set de unelte genetice pot construi atat structuri simple, cat si complexe.

In fiecare corp omenesc, aproximativ 10 mii de miliarde de celule – unitati vitale lipsite de creier – se aduna pentru a functiona ca un intreg unitar. “Este un dans complex – spune Nicole King, biolog la Universitatea Berkeley, din California -, care necesita organizare si comunicare constanta.”Si a inceput cu peste 600 de milioane de ani in urma, cand organisme cu o singura celula au evoluat in primele animale multicelulare, grupul care acum include fapturi diverse, precum buretii marini, insectele si pe noi. Reiese ca unii dintre acei stramosi unicelulari erau deja echipati pentru o viata sociala.

King studiaza unele dintre cele mai apropiate rubedenii unicelulare ale omului, cunoscute sub numele de coanoflagelate. Coanoflagelatele sunt usor de gasit. E suficient sa scoti putina apa din raul sau din balta de langa casa, sa pui cateva picaturi sub microscop si vei vedea misunand creaturile cu forma de mormoloc. Le poti deosebi de alte protozoare dupa gulerasul de la baza flagelului.

Cand King si colegii ei au examinat proteinele produse de coanoflagelate, au descoperit cateva despre care se credea ca sunt unice la animale – molecule esentiale pentru intretinerea unui organism pluricelular. “Chestia asta efectiv ne-a lasat cu gura cascata – spune King. Ce fac organismele unicelulare cu aceste proteine?”

Unele proteine creeaza, in mod normal, ceea ce King numeste “o priza intre celule”, impiedicand celulele animale sa se lipeasca intre ele in mod aleator. King si colegii sai efectueaza experimente pentru a se lamuri cum folosesc coanoflagelatele aceste proteine adezive – probabil pentru a prinde bacteriile cu care se hranesc. Altele joaca un rol in comunicarea dintre celule. Coanoflagelatele, care pesemne nu simt nevoia sa discute cu alte celule, pot folosi aceste proteine pentru a detecta schimbarile din mediul lor.

Descoperirile sugereaza ca multe dintre instrumentele necesare pentru a construi un organism pluricelular existau deja la stramosii nostri unicelulari. Evolutia a imprumutat aceste instrumente pentru a construi organisme de complexitate crescanda.

1. ………….Saracu Darwin are inca adepti multi …. , is curios daca “locul lui de veci” se va largi sa acepte noii adepti…….