
Bătrânul şi marea
Pentru un gaijin neiniţiat în japoneză, un interviu cu Shigeatsu Hatakeyama e deocamdată un vis imposibil. Povestea lui însă merită spusă, în ciuda barierelor de limbă.
Pentru un gaijin neiniţiat în japoneză, un interviu cu Shigeatsu Hatakeyama e deocamdată un vis imposibil. Povestea lui însă merită spusă, în ciuda barierelor de limbă.
Au trecut 60 de ani de cînd Hiroshima şi Nagasaki au fost reduse la moloz radioactiv. Astăzi, armele nucleare aţîţă visele de putere ale naţiunilor şi dau coşmaruri cetăţenilor lor. Opt ţări – poate mai multe – au bombe nucleare. Teroriştii le vor şi ei. Cît de ferită este lumea de arma totală?
Ne pândeşte o criză: pentru a hrăni populaţia în creştere, va trebui să dublăm producţia de alimente a lumii. Şi totuşi recoltele nu cresc suficient de repede, iar schimbarea climei şi tot felul de boli noi ameninţă diversitatea, şi aşa limitată, de care am ajuns să depindem în materie de hrană. Din fericire, încă avem plantele şi animalele pentru cămara viitorului – dar trebuie să le păstrăm.
Titlul nu e o metaforă. Această poveste e despre sclavi. Nu despre oameni care trăiesc ca nişte sclavi. Ci despre cei circa 27 de milioane din lumea întreagă care sînt cumpăraţi şi vînduţi, ţinuţi în captivitate, brutalizaţi, exploataţi pentru profit. E despre sclavii secolului XXI.
Inginerul Adrian Bejan s-a născut la Galaţi în 1948.
Nu-i de mirare că toţi cei care vor să se lase de fumat încearcă de mai multe ori înainte de a se lăsa.
Este cel mai simplu si mai natural gest, ca respiratul sau mersul in doua picioare. Ne asezam la masa, ridicam furculita si luam o imbucatura suculenta, fara sa ne gandim la portia dubla de ramificatii globale din farfurie. Din Statele Unite vine carnea de pui, hraniti cu porumb din Nebraska. Rosiile vin din Turcia, cartofii din Olanda, bananele din Ecuador, uleiul de masline din Sicilia, sucul de mere – nu de la Malancrav, ci tocmai din Germania.
Text: Joel K. Bourne, Jr.
Locul nasterii lui Isus e astazi unul dintre cele mai disputate de pe pamant. Israelienii se tem de locuitorii radicalizati ai Betleemului, care se agita in fata zidurilor de beton ce-i inconjoara.
Text: Michael Finkel