Acești corali preferă plasticul

corali
Polipii coralului Astrangia poculata preferă să consumă microplastic (albastru) decât icre de crevete (galbene); aceste fire de microplastic sunt potențiali vectori pentru noi microbi. Foto: Prin amabilitatea  ROTJAN LAB

Cercetătorii au arătat pentru prima dată că unii corali sălbatici se hrănesc cu mici fragmente de deșeuri de plastic. Mai rău, ele par să prefere microplasticele hranei lor naturale, chiar dacă plasticul e contaminat cu bacterii care îi pot ucide.

Noul studiu, publicat în Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, a urmărit o specie temperată de corali, colectată din largul statului Rhode Island, una care construiește mănunchiuri mici, cam cât un pumn. Potrivit cercetătorilor, constatările sugerează că speciile mai familiare de coral, cele tropicale, care construiesc recife, ar putea și ele să consume — și să fie afectate de — microplastice, care sunt definite drept bucățele de plastic mai mici de 5 mm.

Noile rezultate alimentează ideea tot mai clară că microplasticele sunt omniprezente în mediu, din vârful celor mai înalți munți până în adâncul oceanelor. Multe organisme, de la pești până la păsări, se hrănesc, s-a constatat, cu bucăți de plastic. La fel și oamenii, folosind surse contaminate de apă și alimente.

Când experta în biologia coralilor Randi Rotjan, de la Universitatea din Boston, cea care a condus noul studiu, a început să lucreze pe ecosisteme marine, nu se aștepta să se axeze pe plastice. Era entuziasmată să studieze coralii și, după cum se exprima ea, să aibă o conversație cu natura.

“Plasticele ne tot întrerup conversația și sunt greu de ignorat,” a spus Rotjan. „Îți alegi orice ecosistem, îți alegi orice organism, și e foarte probabil că vei găsi microplastic.”

Mai rău ca o mâncare nesănătoasă

Rotjan și colegii ei au colectat patru colinii de Astrangia poculata sălbatici, niște mici corali care cresc în largul coastei americane, din Massachusetts până în Golful Mexic. Și-au ales zona de studiu, cea din dreptul Rhode Island, pentru că era aproape de un mediu urban — orașul Providence este la 40 km — care era de așteptat să polueze apele cu plastic.

Întorși în laborator, cercetătorii au disecat fiecare polip de coral și au numărat microplasticele. Au găsit peste 100 de fibre în fiecare polip. Cu toate că este prima dovadă că microplasticele se găsesc în coralii sălbatici, cercetări anterioare arătaseră deja că aceeași specie de corali consuma plastic în mediu de laborator.

Echipa a desfășurat și experimente de laborator. Le-a servit polipilor de coral crescuți în laborator niște bobițe albastru fluorescent – bucățele de plastic utilizate până recent în săpunuri, cosmetice și medicamente — odată cu hrană naturală, ouă de creveți de apă sărată, și acelea de mărimea unei gămălii de ac.

Toți polipii care au avut de ales au preferat să mănânce de două ori mai multe bobițe de plastic decât icre. După ce și-au umplut stomacurile cu microplastic, care nu are nicio valoare nutritivă, nu au mai mâncat icre de loc.

„Am fost complet șocată de rezultate,” a spus coautoarea studiului, Jessica Carilli, cercetătoare la Naval Information Warfare Center Pacific din San Diego, CA. „Nu doar consumă pasiv orice particule le ajung la îndemâna tentaculelor… Din păcate, au preferat plasticul mâncării.”

Guvernul S.U.A. a interzis utilizarea acestor microbobițe de plastic în 2015, dar interdicția a intrat în vigoare abia acum un an și ceva. Ca oric al material plastic, și aceste particule vor supraviețui în mediu, rămânând o amennțare pentru corali secole de-acum înainte.

Vectori pentru boli

Într-un alt experiment de hrănire, cercetătorii au plasat bobițele în apă de mare, și le-au acoperit cu o peliculă fină de bacterii. În ocean, a explicat coautoarea Koty Sharp, microbiolog specializat pe corali la Universitatea Roger Williams din Rhode Island, cele mai multe microplastice sunt probabil îmbrăcate în bacterii. Cercetătorii au contaminat biopelicula lor cu frecventa bacterie intestinală E. coli, colorată în verde fluorescent pentru a fi ușor de urmărit.

La peste 48 de ore după ce au înghițit bobițele, polipii le-au regurcitat. Dar chiar și după aceea, E. coli a rămas în cavitatea digestivă a coralilor. Toții polipii de coral care au mâncat bobițele contaminate cu E. coli au murit în două săptămâni.

„Aceasta este partea cea mai interesantă a studiului. Nimeni nu s-a mai uitat până acum la acest vector de agenți patogeni, a spus Joleah Lamb, ecologă la Universitatea din California – Irvine, care nu a fost implicată în studiu. Lamb a urmărit sute de recife de corali, documentându-le bolile și poluarea cu bucăți mari de plastic. Cercetarea ei, publicată anul trecut în revista Science, a ajuns la concluzia că bolile coralilor s-au înmulțit de 20 de ori după ce coralii au luat contact cu plasticul.

Cu toate că E. coli nu este frecventă în ocean, mulți alți microbi sunt și par să se concentreze pe suprafața microplasticelor. Făcând autostopul peste ocean, agățate de bucăți din gunoiul nostru, noi bacterii dăunătoare ar putea deveni responsabile de boli ale coralilor, spun cercetătorii.

Alți corali ar putea să nu reacționeze la fel nici la bobițele de plastic și nici la bacteriile pe care le poartă. Echipa lui Rotjan a studiat o singură specie până acum. Dar aceste rezultate preliminare, a spus ea, sunt foarte îngrijorătoare.

„Sunt îngrozită de mizeria pe care am făcut-o în oceane — a spus Rotjan —, dar poate că asta e parte din ceea ce ne va motiva să facem curat.”