In cautare de noi pamanturi

Printre cele patru planete din sistemul Gliese, care se rotesc in jurul unei stele cu o lumina mai slaba decat a Soarelui, aflata la 20 de ani-lumina, se numara recent descoperitele Gliese 581 e (in prim-plan) – un loc stancos, avand de doua ori masa Pamantului – si 581 d, pe care e posibil sa existe apa lichida.

De-a lungul istoriei, am stiut ca in Univers exista un singur Pamant. In curand, s-ar putea sa mai existe unul. Si inca unul. Si inca unul.

Text: Timothy Ferris

Oamenii au avut nevoie de mii de ani ca sa-si exploreze propria planeta si de alte sute ca sa inteleaga planetele vecine, dar acum sunt descoperite lumi noi in fiecare saptamana. Pana in prezent, astronomii au identificat peste 400 de „exoplanete“, lumi care se rotesc pe orbita in jurul altor sori. Multe sunt atat de stranii, incat confirma celebra remarca a biologului J. B. S. Haldane: „Universul nu e doar mai bizar decat presupunem noi, ci mai bizar decat am putea noi sa presupunem.“

Exista un „Saturn fierbinte“ la 260 de ani-lumina de Pamant, care s-a apropiat de steaua-mama ca un Icar si se roteste in jurul ei atat de rapid, incat un an dureaza acolo mai putin de trei zile. In jurul altei stele, la 150 de ani-lumina departare, orbiteaza un „Jupiter fierbinte“, torid, a carui atmosfera superioara este pulverizata sub forma unei cozi uriase, ca de cometa.

Trei planete scufundate in noapte au fost descoperite orbitand in jurul unui pulsar – ramasitele unei stele candva puternice, redusa acum la un nucleu atomic rotitor de marimea unui oras –, in timp ce nenumarate alte lumi au cazut in mod evident in sorii lor sau au fost aruncate afara din sistemele lor, devenind niste „geamanduri“ ratacite prin bezna vesnica.

Printre aceste destinatii exotice, cercetatorii incearca sa gaseasca ceva familiar: planete care sa semene cu Pamantul, orbitand in jurul stelelor lor exact la distanta potrivita – nici prea calde, nici prea reci – ca sa poata sustine viata asa cum o cunoastem noi. Inca nu a fost gasita nicio planeta ca a noastra, probabil fiindca sunt foarte discrete.

Sa vezi o planeta atat de mica si de stearsa ca a noastra prin lumina stralucitoare a stelei sale e ca si cum ai incerca sa vezi un licurici in plin spectacol de artificii; iar sa-i detectezi influenta gravitationala asupra stelei e ca si cum ai incerca sa asculti un greiere pe furtuna. Totusi, fortand limitele tehnologiei, astronomii se apropie rapid de ziua cand vor putea gasi un alt Pamant si vor cauta pe el semne de viata.

Doar 11 exoplanete, toate mari, stralucitoare si la distanta convenabila fata de stelele lor, au fost fotografiate pana acum. Majoritatea celorlalte au fost detectate cu ajutorul tehnicii spectroscopice Doppler, in care se analizeaza lumina stelei, pentru a gasi dovezi ca aceasta este trasa cat de usor inainte si inapoi de atractia gravitationala a planetelor sale.

In ultimii ani, astronomii au redefinit si rafinat atat de mult tehnica Doppler, incat acum isi pot da seama cand o stea este abatuta de la „rondul“ sau prestabilit cu numai un metru pe secunda – aproximativ viteza cu care merge un om pe jos. Este suficient pentru a detecta o planeta gigantica pe o orbita mare sau una mai mica, daca este foarte aproape de stea, dar nu un pamant situat la o distanta comparabila cu cei 150 de milioane de kilometri care ne despart pe noi de Soare.

Pamantul atrage soarele cu numai aproximativ o zecime din viteza mersului pe jos – cam in ritmul in care merge de-a busilea un bebelus; astronomii inca nu pot detecta un semnal atat de slab in lumina unei stele indepartate. Satelitul francez COROT, afl at acum in al treilea si ultimul an al misiunii sale principale, a descoperit sapte exoplanete in tranzit, dintre care una este doar cu 70% mai mare decat Pamantul.

Citeste tot reportajul in National Georgrafic decembrie 2009.

1. totul deviune mai interesant.pe mine ma captiveaza aceste lucruri.cum ar fi daca oamenii ar mai pleca de pe terra si n-ar mai fi atata poluare.o lume mai verde,o lume mai buna.si in plus,descoperirea unei alte plante pe care se poate trai ar fi un lucru miraculos.dupa2010 ani sa mai existe o planeta pe care omul poate trai.apa inseamna viata.sper ca acest lucru sa se poata realiza.
    cu tot respectul,cristian iulia