Spre Marte

O concepție artistică arată sonda MAVEN pe orbita lui Marte. Într-un an marțian, sonda va studia efectul furtunilor solare și al vântului solar asupra atmosferei planetei. “E clar că mai rămân multe întrebări despre istoria atmosferei lui Marte”, spune Bruce Jakosky, liderul științific al misiunii.

După 10 luni de la lansare, sonda MAVEN a intrat în această dimineață pe orbita planetei Marte.

Misiunea NASA spre Marte vrea să exploreze străvechea atmosferă a planetei roșii. Misiunea Marte – Atmosferă și Evoluție Volatilă, pe scurt, MAVEN e un program de 10 luni, în valoare de 671 milioane de dolari, lansat pe 18 noiembrie 2013 și vizează cea mai asemănătoare planetă cu Pământul; unii chiar speră că aceasta ar mai putea găzdui viața.

MAVEN este o sondă spațială, nu un rover. Agenția spațială are două rovere, Opportunity și Curiosity, la lucru pe planeta roșie chiar în acest moment. În schimb, MAVEN va da roată planetei la circa 170 km deasupra suprafeței marțiene și-și va îndrepta instrumentele către atmosfera superioară a planetei. Scopul este să observe cât de repede vântul solar îndepărtează apa și dioxidul de carbon, cele mai importante două gaze în descifrarea istoriei atmosferei.

Cândva, Marte avea o atmosferă caldă și umedă. Misiunea lui MAVEN este să redescopere care erau condițiile care permiteau existența lacurilor, râurilor și mărilor care și-au lăsat amprentele pe suprafața planetei, acum mai multe miliarde de ani.

Atmosfera lui Marte este foarte subțire, având mai puțin de 1% din grosimea atmosferei terestre la nivelul mării. Dioxidul de carbon reprezintă aproximativ 95% din compoziția atmosferei marțiene. Probabil că atunci când dioxidul de carbon forma un strat gros pe Marte, gazul cu efect de seră asigura o pătură izolatoare care contribuia la existența acelor mări și râuri demult dispărute. – Dan Vergano