Fortificatii sasesti – Jurnal de ilustrator

Imagine articol

Acum vreo 15 ani, ma plangeam tatalui meu ca la noi in tara nu sunt cetati si catedrale ca in Occident. Ba sunt destule, dar nu le stii tu – mi-a raspuns.

Am gasit prin biblioteci o lucrare despre cetatile taranesti ale sasilor. Si m-am hotarat sa fac o calatorie la Medias. De aici, vreme de trei saptamani plecam dimineata la 6 si veneam seara – cu autobuzele, cu autostopul sau pe jos. Nu-mi venea sa cred ca nu auzisem pana atunci de aceste monumente.

Politica nationalista de dinainte de 1989 ignorase patrimoniul cultural al minoritatilor. Am fost atat de atras de bisericile fortificate, incat in anul urmator (1992) am hotarat, dupa o serioasa documentare, sa reiau aceste calatorii, tot singur, cu rucsac in spate.

De data asta voiam sa le vad pe toate. De-a lungul a 5 ani, cel putin doua luni pe an am vizitat, schitat si fotografiat aproape 130 de monumente medievale sasesti. Exodul sasilor era la inceput, asa ca multe sate mai aveau slanina in turn si butoaie cu vin in beciuri.

Ma indragostisem de cultura si civilizatia sasilor. Eram indignat de indiferenta oamenilor. Acest patrimoniu unic in lume, mostenit de la sasi, trebuia cunoscut. Am inceput sa-mi tiparesc singur, initial cu bani imprumutati, propriile desene.

Mai intai am reconstituit Cetatea Brasovului, apoi bisericile fortificate din Tara Barsei si din zona vaii Tarnavei Mari. Acum am noua postere dedicate exclusiv monumentelor sasesti si vor urma anul acesta inca sapte.

1 Comment

1. super! bravo tie! sa mai postezi lucruri noi, eu am licenta pe patrimoniul cultural sasesc din jud Brasov, m-ar interesa sa vad si altceva. Mult succes in continuare!