O rudă importantă

Craniul unui tânăr descoperit în Peştera Malapa a apărut după îndepărtarea cu grijă a calcarului din jur. Foto: Brett Eloff

Descoperirile din Peştera Malapa, din Africa de Sud, pot oferi o piesă preţioasă în puzzle-ul nerezolvat al evoluţiei umane.

Paleoantropologul Lee Berger, de la Universitatea din Witwatersrand, şi echipa sa au descoperit acolo două schelete fosilizate ale unor strămoşi umani necunoscuţi, încastrate în calcar acum aproape două milioane de ani. Noua specie, Australopithecus sediba, trăia pe când strămoşii oamenilor evoluau din australopiteci primitivi spre strămoşii noştri direcţi, Homo erectus.

Creierul mic şi braţele lungi ale lui A. sediba seamănă cu ale australopitecilor, iar forma dinţilor şi cutia craniană – cu ale lui Homo. Până acum, oasele speciilor hominide timpurii cunoscute din acea perioadă erau puţine şI incomplete. „Originea lui Homo e întrebarea deceniului – spune Susan Antón, bioantropolog la Universitatea din New York. Cei care analizează problema vor trebui să ia în calcul noile fosile.“ Berger speră mai mult: ca aceste fosile să rezolve o dată pentru totdeauna dilema.

Text: Christopher P. Sloan