Politicile de mediu ale retailerilor: ce s-a schimbat față de anii trecuți

Foto: 123rf

Principalii retaileri alimentari din România își modifică în bine comportamentul în ce privește politicile de mediu și produsele certificate sau locale disponibile la raft, după cum arată rezultatele celei de-a cincea ediții a studiului anual Retailer Scorecard realizat de WWF-România.

Conform acestui studiu ale cărui rezultatea vizează anul 2016, chiar dacă progresul este încă slab (punctajele obținute de abia trec de 50% din scorul maxim), tot mai mulți retaileri iau măsuri concrete în ce privește responsabilitatea față de mediu și sursele de proveniență a produselor oferite.

Sursa: Retailer Scorecard 2016, realizat în cele 11 supermarketuri, în perioada 18 septembrie 2016 – 6 octombrie 2016.

„Raportul Retailer Scorecard WWF analizează politicile de mediu și produsele certificate sau locale disponibile la raft. Cum lanțurile de retail devin cele mai importante locuri de desfacere pentru producători, politicile retailerilor vor influența nu doar viitorul nostru economic, dar și cel ecologic. Pentru consumatori, valoarea studiului este dată de îmbunătățirea sortimentelor de produse disponibile, astfel devine mai ușor să ia decizii de cumpărare responsabile față de natură,” spune Cristina Haita, Corporate Partnerships Coordinator WWF România.

Studiul WWF România realizat pe baza unui chestionar trimis retailerilor și a unei fișe de evaluare completată în magazin de reprezentanți a analizat 11 retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Penny Market, Profi, Selgros.

Ce s-a schimbat concret față de anii trecuți

Una dintre concluziile raportului Retailer Scorecard este că anul trecut a fost prima oară când pe toate rafturile celor 11 retaileri analizați s-au regăsit, în procente foarte diferite, produse de pește certificat MSC (Marine Stewardship Council). Dacă luăm în considerare faptul că în 2012, primul an în care s-a realizat studiul, doar trei retaileri aveau la raft produse de pește certificat MSC, pașii făcuți între timp sunt semnificativi.

În ce privește existența și comercializarea detergenților certificați ecologic sau care au sub 1% fosfați, în 2016, 8 din 11 retaileri au oferit asemenea produse, față de 6 retaileri în 2015.

Opt retaileri oferă hârtie igienică reciclată de marcă proprie: Auchan, Billa, Carrefour, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, în timp ce unul singur, Kaufland, oferă un produs de hârtie igenică marcă proprie certificat FSC (Forest Stewardship Council). Produsele din hârtie sau din lemn care provin din surse necunoscute sau ilegale nu fac parte din politica de achiziții a Carrefour, Lidl, Mega Image și Selgros.

Față de anii trecuți, un singur retailer nu mai tipărește materiale promoționale, pentru a reduce consumul de hârtie – Auchan.

Retailerul care a obținut scoruri bune la cele trei categorii analizate: produse de pește certificat MSC, hârtie certificată FSC și detergent certificat eco este Kaufland, dar mai este loc de îmbunătățit, după cum arată raportul WWF. Sursa: Retailer Scorecard 2016

Concluzia raportului este că retailerii și-au schimbat comportamentul și și-au îmbunătățit performanța de mediu, însă lent și cu pași foarte mici.

Citește aici o analiză aprofundată a fenomenului supermarketurilor din România, realizată de echipa National Geographic.

Ce este de făcut pe viitor

Punctajele se pot îmbunătăți semnificativ pe viitor, dacă va exista implicare pe termen lung din partea retailerilor, dar și a consumatorilor. Retailerii vor trebui să își optimizeze politicile de achiziții, pentru a include criterii de mediu și sustenabilitate și să lanseze campanii de educare și informare a publicului în acest sens.

Astfel de politici, făcute publice, îi vor ajuta pe consumatori să aleagă în cunoștință de cauză și le vor oferi încrederea că știu ce cumpără. Este important, în același timp, ca fiecare jucător de pe piață să inspire și să ofere puterea exemplului concurenței.

Implicarea consumatorilor este și ea importantă. Consumatorii trebuie în primul rând să aleagă constant alimente locale, de sezon sau ecologice. Prin puterea de cumpărare, aceștia pot influența portofoliul de alimentele locale sau certificate ecologic. Iar când vine vorba de produse ecologice, trebuie să le aleagă pe cele certificate de o autoritate competentă și nu doar pentru că pe ambalaj apar cuvinte fără valoare precum „bun pentru mediu” , „natural” , „organic”  sau „ecologic”. Vorbind strict despre categoriile de produse enumerate și analizate mai sus: pentru peștele de import, este recomandată achiziționarea aceluia care are logo MSC, produsele din hârtie trebuie să aibă logo FSC sau de hârtie reciclată, în timp ce detergenții trebuie să aibă eticheta ecologică sau dovada că au sub 1% fosfați.

Dar aceste lucruri nu sunt suficiente. Consumatorii îi pot încuraja pe retaileri și le pot transmite direct faptul că aleg să cumpere de acolo pentru selecția de produse locale și ecologice oferite.

Dacă retailerii își vor îmbunătăți portofoliul de produse și vor comunica aceste lucruri, atunci și consumatorii vor cere și vor cumpăra produse certificate și locale.

Sursa: Retailer Scorecard 2016



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*