Thoreau la 200 de ani

Foto: Yevgenia Gorbulsky, 123rf.com

Pe 12 iulie 2017 se împlinesc 200 de ani de la nașterea unui mare naturalist și ecolog avant la lettre — eseistul, filosoful, poetul transcendental și istoricul Henry David Thoreau, ale cărui scrieri de istorie a mediului se numără printre contribuțiile sale cele mai durabile.

Primul lui eseu despre natură, The Natural History of Massachusets, a apărut în 1842, tot în iulie, și e o combinație între prezentarea de date despre natură și încercarea de a găsi un sens transcendental în acele date, de a celebra natura la modul filosofic.

Apoi, începând cu 1845, timp de doi ani, scriitorul a trăit la Concord, Massachusetts, într-un loc izolat, lângă micul lac glaciar care este astăzi cel mai faimos din toată America (a devenit monument istoric în 1962): Walden Pond. Deviza lui Thoreau era „Trăiește acasă ca și cum ai fi în călătorie”.

Aici, în cabana construită de el, printre specimene și cărți, a început un experiment de cufundare în natură, și de observare a mediului, concretizat în volumul Walden, or Life in the Woods.

Cu timpul, observațiile lui asupra naturii au devenit mai sistematice și mai amănunțite. Thoreau a fost printre primii care a privit natura ca pe un complex sistem interconectat — îl putem probabil numi un protoecolog.

Foto: Portret al lui Henry David Thoreau, dagherotip din 1856. Foto: Benjamin D. Maxham. Wikimedia Commons

Avea obiceiul de a-și nota date despre habitatul animalelor și plantelor, despre relațiile de hrănire dintre ele, despre factorii de mediu care afectează creșterea plantelor, despre distribuția semințelor, despre cum se regenerează pădurile (după un incendiu, de exemplu) și despre abuzurile omului asupra naturii.

Însă uneori Thoreau folosea chiar metode obiective de studiu, ca un ecolog modern. Cum ar fi — arată Jurnalul lui — la determinarea populațiior de moluște din Fair Haven Bay pentru a estima rezervele de hrană disponibile pentru bizami.

După 1850, s-a depărtat de viziunea filosofică și poetică pentru a deveni din ce în ce mai mult un naturalist de teren. E considerat părintele limnologiei (studiul apelor continentale și al modului în care chimia și fizica lor influențează organismele acvatice) datorită notelor sale amănunțite despre biologia și fizica râurilor și lacurilor. Avea o bună înțelegere a relațiilor ecologice, a lanțurilor de hrănire ale speciilor și a presiunilor de mediu aupra diverselor organisme.

În Cape Cod, o carte scrisă ca urmare a călătoriilor sale în nord în 1849, 1850 și 1855, a descris marea ca pe un funizor de viață, dar și de moarte, cu luciditatea unui cercetător. A făcut chiar observații despre implicațiile ecologice ale introducerii de noi specii într-un habitat nou.

Călător curios, observator neobosit (juranlul lui se întinde pe 24 de ani și două milioane de cuvinte), Thoreau a integrat natura statistică într-o viziune filosofică asupra vieții. Cuvintele lui sunt citate adesea de cei care astăzi se luptă, cu armele științei moderne, pentru prezervarea naturii.

Toate lucrurile bune sunt sălbatice și libere”, spune Thoreau.

— Domnica Macri