Studiu: simțul olfactiv este esențial pentru orientarea păsărilor

Foto: 123rf

Un nou studiu, la care au participat cercetători de la universitățile Oxford, Barcelona și Pisa, și care va fi publicat în Scientific Reports, arată că este aproape sigur că simțul olfactiv este un factor-cheie în orientarea păsărilor atunci când zboară pe distanțe lungi, deasupra apelor.

Cum se deplasează păsările pe distanțele lungi? O întrebare complexă și care a făcut obiectul unor lungi dezbateri și controverse de-a lungul anilor în rândul oamenilor de știință pare să își găsească răspunsul într-o cercetare recentă.

Conducătorul studiului, Oliver Padget, din cadrul Departamentului de Zoologie al Universității Oxford spune că: “Zborul deasupra oceanului este, probabil, o provocare extremă pentru păsări, având în vedere distanțele lungi pe care trebuie să le parcurgă, mediul înconjurător care se schimbă și lipsa unor repere stabile. Experimentele anterioare s-au axat pe strămutarea fizică a păsărilor, care au fost manipulate senzorial, prin privarea magnetică sau olfactivă. Rezultatele acestor experimente au sugerat că privarea păsărilor de simțul olfactiv le afectează întoarcerea acasă, în timp ce privarea de simțul magnetic nu a dat rezultate concludente”.

Au existat și critici care au pus la îndoială rezultatele studiului și care au sugerat că păsările s-ar fi comportat la fel dacă nu ar fi fost strămutate artificial și că privarea olfactivă ar putea mai degrabă să le afecteze o altă funcție, cum ar fi motivația de a se întoarce acasă sau de a-și găsi hrana.

“Studiul nostru elimină aceste obiecții, ceea ce înseamnă că va fi foarte dificil pe viitor să se argumenteze că simțul olfactiv nu este implicat în orientarea păsărilor deasupra oceanelor”, completează Oliver Padget.

Specia Calonectris diomedea trăiește și se reproduce în zona Mediteranei. La finalul verii, migrează în Oceanul Atlantic, pe coasta de est a Africii și chiar în estul Braziliei. Foto: 123rf.

În ce a constat experimentul

Cercetătorii au urmărit comportamentele a 32 de exemplare de păsări marine din specia Calonectris diomedea, care trăiesc pe coastele insulei Menorca din Spania. Acestea au fost împărțite în trei grupuri: unul în care le-a fost anulat temporar simțul olfactiv prin irigare nazală cu sulfat de zinc, altul care a fost dotat cu magneți mici și al treilea care a fost desemnat grupul de control. În același timp, tuturor păsărilor le-au fost atașate minireceptoare GPS și au fost urmărite în timp ce căutau hrana sau cloceau ouă, în mediul lor natural, fără a fi strămutate.

Toate păsările au căutat hrană, au luat în greutate și s-au reîntors pentru perioada de incubație alături de partenerii lor. Concluzia? Privarea de simțul olfactiv nu pare să le afecteaze acestora motivația de a se întoarce acasă și nici capacitatea de a se hrăni eficient.

Simțul olfactiv este esențial pentru orientarea păsărilor

Cu toate acestea, deși păsările au survolat cu succes coasta Catalană, de-a lungul distanțelor parcurse deasupra apelor, acestea au arătat un comportament de orientare diferit față de grupul de control. Astfel, atunci când nu mai zăreau uscatul în loc să se orienteze către casă,  se angajau în zboruri drepte, dar prost orientate peste ocean.

Pe măsură ce se apropiau de uscat, orientarea lor se îmbunătățea, iar concluzia cercetătorilor a fost că păsările trebuiau să consulte un fel de hartă olfactivă atunci când nu vedeau uscatul, dar că se puteau orienta foarte ușor spre casă dacă vedeau peisaje cunoscute.

“Din câte știm, acesta este primul studiu care urmărește călătoriile libere ale păsărilor manipulate senzorial. Astfel, se anunță o nouă etapă de lucru în care analiza atentă a mișcărilor libere ale păsărilor, cu și fără intervenții experimentale, ne va oferi noi informații despre mecanismele de orientare ale acestora”, mai spune Tim Guilford, coordonatorul grupului Oxford Navigation Group din cadrul Departamentului de zoologie de la Oxford.

Studiul “Anosmia afectează orientarea spre casă, dar nu și comportamentul de căutare a hranei la păsările marine” va fi publicat în “Scientific Reports”.
Sursa: University of Oxford