Populație de maimuțe rare, descoperită în Ghana

Lucrările de extragere a bauxitei din zona dealurilor Atewa afectează grav habitatul primatelor. Foto: 123rf.

Oamenii de știință au descoperit în Pădurea Atewa din Ghana o populație de maimuțe terestre rare, mangabey-cu-guler-alb (Cercocebus lunulatus). Specia este pe lista roșia a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN), fiind la un pas de la dispariția totală.

Primatul trăiește doar în câteva zone din vestul Ghanei, estul Coastei de Fildeș și în sudul Burkinei Faso.

Populația nou-descoperită cu ajutorul unor camere speciale are o importanță enormă pentru viitorul speciei, însă cu toate acestea guvernul din Ghana și cel chinez își continuă planurile de extragere a bauxitei (un minereu de aluminiu) din zona dealurilor Atewa, lucrări care afectează grav habitatul primatelor.

Dr. Russ Mittermeier, președinte al Grupului specialiștilor pentru primate din cadrul IUCN, scrie într-o scrisoare adresată președintelui Ghanei pe 15 decembrie: “Este o chestiune de urgență ca pădurea să fie protejată în mod corespunzător atât de de vânătoare și cât și de schimbarea habitatelor. Angajamentele asumate de Ghana față de Convenția privind diversitatea biologică și Obiectivele de dezvoltare durabilă trebuie să aibă prioritate în acest caz, lucrările de minare trebuie să fie oprite pentru totdeauna, iar pădurea Atewa să fie transformată în parc național”.

Bauxita nu poate fi extrasă utilizând o metodă cu impact scăzut

În urma extragerii bauxitei, dealurile din Atewa vor dispărea complet, iar fauna și flora vor fi distruse. Restabilirea florei și faunei originale în zonele care au fost odinioară exploatate este practic imposibilă.

“Extragerea bauxitei din pădurile Atewa nu poate fi comparată cu conservarea biodiversității sau cu serviciile ecosistemelor furnizate de pădure. Aceasta înseamnă sfârșitul speciilor unice și de neînlocuit din pădure”, spune Jan Kamstra reprezentant al IUCN, Olanda.

În Pădurea Atewa există o mare diversitate de specii amenințate și endemice, inclusiv păsări, mamifere, reptile, fluturi și amfibieni.

Valoarea economică ridicată a serviciilor pe care Pădurea Atewa le oferă locuitorilor din Ghana a fost evidențiată într-un raport din 2016 adresat guvernului local. Raportul intitulat Economia Pădurii Atewa, Ghana, indică, între aceste servicii furnizarea de apă curată care curge din dealurile Atewa, de care depind peste cinci milioane de locuitori din Ghana.

Sursa: IUCN