Cum merge gecko pe apă

Chiar dacă are doar câțiva centimetri, șopârla gecko este recunoscută pentru acrobațiile pe care le face și pentru că are abilitatea să traverseze chiar și cele mai dificile tipuri de terenuri. Se urcă pe cei mai înalți copaci, trece peste gheața rece și alunecoasă, merge pe apă.

Într-un studiu recent, publicat în jurnalul Biology Current, oamenii de știință de la Universitățile Oxford, California, Berkeley, Rockefelle, Washington, Max Planck Institute și Georgia Institute of Technology au reușit să descopere cum poate o șopârlă gecko să meargă pe apă. Combinat cu alte studii, acest rezultat i-ar putea ajuta în viitor pe oamenii de știință să dezvolte roboți care să poată înota în medii extreme, spre exemplu în zonele inundate.

Experimente

Echipa de oameni de știință a efectuat o serie de experimente: au analizat mersul pe apă, dar și mersul în condiții de apă amestecată cu săpun, au analizat filme pe repede înainte, șopârle care par că merg pe apă sau, în care aleargă sau escaladează copacii.

Copyright Biology Current 2018

Studiul constată că, folosind o combinație de strategii de mers și folosindu-și forța fizică pentru a valorifica beneficiile tensiunii de suprafață a apei, șopârlele gecko sunt capabile să alerge pe suprafața apei.

Echipa de cercetători a strâns câteva șopârle gecko din Asia și a creat un experiment în laborator. Au construit un rezervor lung de apă, au atașat o scândură deasupra și au variat tensiunea de suprafață a apei prin adăugarea de săpun. Apoi au pus șopârlele pe scândură și le-au stimulat atingându-le cozile. Astfel, șopârlele au putut fi fotografiate în rafală și studiate de aproape în timp ce se aruncau pe suprafața apei.

Observațiile inițiale au sugerat că mișcarea neobișnuit de rapidă a reptilelor a fost alimentată de o serie de mecanisme fizice, inclusiv o mișcare de suprafață cu toate cele patru picioare și a determinat echipa să investigheze mai departe.

“Locomoția de-a lungul apei a evoluat la peste o mie de specii și știm că majoritatea lor sunt capabile să o facă. Cu toate acestea, familia șopârlelor este foarte diversă și există o mare diferență între modul în care se deplasează un gecko și o specie mai mare, de exemplu. Șopârlele gecko rulează pe suprafața apei folosind o combinație de strategii de mers pe jos, exploatarea tensiunii de la suprafața apei, lovirea suprafeței apei și unduirea corpului și a cozii. Materialul lor genetic este fenomenal și le permite să facă multe lucruri. De exemplu, pielea lor este un material superhidrofob care respinge apa și o împiedică să fie trasă în ​​jos în timp ce se mișcă. Picioarele sunt echipate cu microstructuri care le permit să se prindă ferm pe mai multe materiale și le ajută să se miște în viteză”, spune Jasmine Nirody, autorul principal al lucrării, care a inițiat proiectul ca cercetător în cadrul Universității din California.

Acest rezultat i-ar putea ajuta în viitor pe oamenii de știință să dezvolte roboți care să poată înota în medii extreme, spre exemplu în zonele inundate.

Studiul citat: Geckos Race Across the Water’s Surface Using Multiple Mechanisms By Jasmine A. Nirody1,2,3,4,*, Judy Jinn5, Thomas Libby6,7, Timothy J. Lee6,8, Ardian Jusufi9,11, David L. Hu8,10, and Robert J. Full11