Furnicile-legionar

Imagine articol

In japoneza cuvantul “furnica” se scrie complicat, legand doua caractere: unul inseamna “insecta”, celalalt – “loialitate”.

Altruiste si cooperante intre ele, tovarasele de cuib sunt gata sa plece la razboi pentru a-si apara colonia. Renumitul biolog Edward O. Wilson, care a studiat o viata intreaga furnicile, deschide noua noastra serie intermitenta despre aceste creaturi cu o inalta organizare sociala.

Furnicile sunt, impreuna cu noi, stapanele pamantului. Estimate la o forta de zece milioane de miliarde, ele cantaresc aproximativ cam cat toata omenirea la un loc. Abunda peste tot, mai putin pe piscurile inghetate ale muntilor si in jurul polilor.

Din subteran pana in varful arborilor, ele sunt pradatorii absoluti ai insectelor si ai altor nevertebrate, precum si cei mai importanti consumatori de cadavre mici. Desi cele 12.000 de specii de furnici cunoscute reprezinta doar circa 1,4% din speciile de insecte ale lumii, cota lor din greutatea corporala colectiva este pe putin de zece ori mai mare.

M-am simtit pentru prima data atras de aceste remarcabile creaturi cu aproape 70 de ani in urma, copil fiind, in Washington, D.C. Inspirat de povestile lui Frank Buck si ale altor observatori ai vietii salbatice, mi-am lansat propria expeditie, din apartamentul familiei noastre, in “jungla” din Parcul Rock Creek.

In mod deosebit m-au fascinat furnicile, din cauza unui articol scris de William M. Mann in numarul din august 1934 al National Geographic: “Furnici tantose, salbatice si civilizate”. Mann, fiind si directorul Gradinii Zoologice Nationale, era de doua ori eroul meu personal.

Descendenta mirmecologica a continuat, dupa cateva decenii, cu Mark Moffett, care si-a luat doctoratul sub indrumarea mea, la Harvard, si ale carui fotografii revolutionare cu furnici se concentreaza, in acest numar, asupra furnicilor-legionar.

Furnicile nu sunt importante doar pentru omniprezenta lor si impactul asupra mediului. Ele prezinta si un comportament social, atat de exotic cum am putea spera sa gasim doar pe o alta planeta. In cea mai mare parte a anului, coloniile sunt alcatuite numai din femele: regine care se reproduc pentru colonie si lucratoare infertile, care indeplinesc toate muncile.

Masculii sunt crescuti si pastrati pentru perioade scurte, strict pentru fecundarea reginei virgine. Sistemele de comunicare ale furnicilor sunt complet diferite de ale omului. Acolo unde noi folosim sunete si imagini, ele depind in principal de feromoni, substante chimice secretate de indivizi si mirosite sau gustate de tovarasii de cuib.

Cum creierul unei furnici cantareste mai putin de o milionime din creierul uman, nu este de mirare ca o specie de furnici poate produce doar zece pana la douazeci de semnale. Spre deosebire de limbajul uman, aceste mesaje sunt integral instinctuale.

Aceste mici vietuitoare minunate traiesc pe Pamant de mai bine de 140 de milioane de ani. Cele mai complexe organizatii sociale din randul lor, de exemplu cele ale furnicilor-legionar sau ale furnicilor-tesatoare, se numara printre cele mai marete spectacole naturale din viata salbatica. Furnicile au reusit cu usurinta sa supravietuiasca dinozaurilor si vor reusi la fel de usor sa supravietuiasca si omenirii, daca vom disparea.