Regii crocodili

ILUSTRATIE: RAUL MARTIN Acum 80 de milioane de ani, Deinosuchus vana la fel ca urmasul lui modern, aligatorul-american, stand la panda si cu o muscatura ca de menghina, cu care apuca un Albertosaurus de 9 m din apa de la mal si-l tara in adanc.

Crocodilul-de-Nil, un vanator de temut, perfectionat de ere de reusite si esecuri ale evolutiei. In 240 de milioane de ani, acesti pradatori si rudele lor au ajuns sa stapaneasca lumea dintre uscat si apele adanci. Dar odata cu micsorarea habitatului, multe specii de crocodilieni infrunta un viitor nesigur.

Text: Mel White

In vara lui 2008, un crocodil-american a parasit Golful Biscayne, din Florida, a inotat printr-un canal marginit de iahturi din cartierul select Coral Gables si s-a instalat in campusul Universitatii din Miami, unde-si intrerupea uneori plaja pe malurile Lacului Osceola ca sa mai rontaie o testoasa.

Nu era primul crocodil aparut in campus, dar a devenit cel mai celebru. Oamenii l-au botezat Donna, dupa rectorul universitatii, Donna Shalala, fosta membra a Cabinetului – desi era mascul. Uneori, Donna se lafaia pe iarba la cativa metri de barul universitatii, fara sa cauzeze alte necazuri decat mutarea catorva mese de picnic.

In zorii zilei de 1 octombrie, cineva l-a ucis pe Donna, starnind indignarea studentilor si a profesorilor si incalcand legile statale si federale: crocodilul- american e pe lista speciilor periclitate, dupa legea din Florida, si pe lista speciilor amenintate, dupa legea federala.

La o luna dupa crima, politia a arestat un barbat si un adolescent care, se pare, voiau craniul ca trofeu. E tentant sa-l folosim pe Donna ca metafora pentru soarta grea a celor 23 de specii de crocodilieni cunoscute pe planeta, un grup de reptile inrudite, care include crocodilii, aligatorii, caimanii si gavialii.

Dupa ce au rezistat milioanelor de ani de schimbari climatice pe planeta, dansului placilor tectonice si altor vicisitudini ecologice, se confrunta cu o noua provocare in calea supravietuirii lor: noi.

In anii 1970, populatia de crocodili din Florida parea sa fi scazut sub 400 de exemplare. Popula- tia umana a statului, in expansiune, ii gonea din majoritatea golfurilor ferite, cu apa sarata, unde traisera candva; multi au fost ucisi de braconieri pentru piei, impaiati si expusi in muzee sau capturati pentru expozitii de animale vii.

De atunci, masurile de protectie au dus la sporirea populatiei de crocodili in Florida, care ajunge acum la circa 2.000 de exemplare. „Protejarea crocodililor nu e mare filosofie – spune Steve Klett, administratorul Refugiului National pentru Fauna Zonei Crocodile Lake, din Florida. Daca le protejezi habitatul si interzici uciderea lor, isi vor reveni.

Acum, marea problema e suprafata limitata: odata ce au ocupat tot habitatul disponibil, unde sa se mai duca?“ in cazul lui Donna: intr-o zona urbana, in care n-avea ce cauta – numai ca n-avea de ales.

Citeste tot reportajul in National Georgrafic noiembrie 2009.

1. e foarte important pentru noi sa nu mai fie animale pe cale de disparitie.ca sa nu ajungem acolo trebuie sa protejam fiecare animal,chiar daca ne place sau nu.am vazut un documentar in care intr-un loc a ramas o singura leoaica.asta sa-ntamplat din cauza braconieriilor.SPUNE NU BRACONAJULUI!!!