Melci solari

E. chlorotica, un melc ca o frunză de 5 cm, captează eficient lumina solară pentru fotosinteză. Clorofila din celule dă melcului culoarea verde. Foto: Nicholas Curtis, Raymond Martinez

Nu sunteți chiar așa de speciale. Asta le transmite plantelor molusca marină Elysia chlorotica (deasupra), care nu numai că arată ca o frunză, dar se și comportă ca atare.

Acest melc poate trăi toată viața – cam un an de zile – numai cu lumină solară; are nevoie doar de o mică algă galben-verzuie.

Captarea energiei solare prin fotosinteză e tipică plantelor. Dar cu decenii în urmă, biologii și-au dat seama că melcii marini folosesc algele pe care le mănâncă pentru a le „fura“ cloroplastele, componente celulare care transformă oxidul de carbon în zaharuri. În 2007, un studiu a demonstrat că melcii încorporează genele algelor în propriul ADN, producând proteinele vegetale care permit păstrarea cloroplastelor în celulele lor pe termen lung.

În prezent, Sidney Pierce, biolog la Universitatea din Florida de Sud, și colegii lui, afirmă că E. chlorotica de Atlantic sustrage suficient material genetic vegetal pentru a-și sintetiza singur clorofila, pigmentul eliberat de cloroplaste în timpul fotosintezei.  Astfel, melcul verzui poate folosi lumina solară pe post de combustibil, fără să mai aibă vreodată nevoie de hrană.

Pierce spune că asta e o scurtătură curioasă a evoluției: „Trecerea genelor de la o specie la alta poate produce schimbări majore și rapide. Nu totdeauna evoluția trebuie să aștepte vreo mutație.“ —Jennifer S. Holland