Aripioare toxice

În Bangkok, înotătoarele de rechin sunt atârnate în cârlige, invitându-i pe doritori la supă făcută din ele. Foto: Paul Hilton

Deborah Mash, neurolog la Universitatea din Miami, a descoperit un ingredient deloc apetisant în înotătoarele a șapte specii de rechini: o neurotoxină care ar putea avea legătură cu maladii precum Parkinson, Alzheimer sau Lou Gehrig.

Denumită beta-metilamino-L-alanină (BMAA), molecula este produsă de cianobacterii, adesea numite alge-verzi-albăstrui, și se poate acumula pe măsură ce urcă în lanțul trofic. Cercetări anterioare în Guam au constatat că BMAA din liliecii mâncați de localnici a provocat probabil o boală neurodegenerativă; liliecii se hrăneau cu semințe de cicadee, ale căror rădăcini găzduiau bacteriile. Pentru că aceste bacterii sunt omniprezente în ocean, Mash s-a orientat către specii marine. Deși metodele de detectare a BMAA rămân oarecum controversate, Mash consideră că, întrucât coloniile de cianobacterii prosperă, BMAA se va regăsi în alimentația rechinilor – și, posibil, și a oamenilor.          —Elizabeth Preston