Plan de salvare pentru păsările cântătoare din Asia

Maina-de-Bali este una dintre cele mai iconice păsări de pe planetă, datorită penajului său alb ca zăpada, cu accente albastre la ochi și vârful cozii negru. Foto: 123rf

Păsările cântătoare ale Asiei dispar din pădurile natale, pe măsură ce tot mai mulți asiatici înstăriți își doresc o colivie cu o pasăre frumos colorată. Dar nu doar aceasta este cauza dispariției, ci și defrișările masive ale pădurilor din Asia de Sud-Est și tradiția din insule precum Java, Sumatra sau Borneo, unde coliviile cu păsări cântătoare sunt parte din cultura locală.

“Criza păsărilor cântătoare din Asia a ajuns la un punct critic: fără măsuri imediate, vocile din pădure vor fi reduse la tăcere pentru totdeauna”, avertizează Kanitha Krishnasamy, director regional al Asociației de monitorizare a vieții sălbatice, TRAFFIC.

Campania Silent Forest

În prezent, Asociația Europeană a Grădinilor Zoologice și a Acvariilor, alături de TRAFFIC, BirdLife International și IUCN – Uniunea Internațională pentru Conservarea Naturii lucrează împreună pentru a salva de la dispariție speciile de păsări cântătoare din Asia.

De curând, aceste instituții au lansat campania Silent Forest care își propune să crească gradul de conștientizare asupra efectelor devastatoare pe care le are comerțul cu păsări cântătoare în zona Asiei de Sud-Est. În același timp, organizatorii campaniei speră să strângă bani pe care să-i investească apoi în proiecte de conservare care să oprească scăderea numărului unora dintre cele mai frumoase păsări din lume.

Campania Silent Forest va dura doi ani, timp în care organizatorii își propun să strângă aproximativ 400.000 de euro de la grădinile zoo din Europa și de la vizitatorii acestora.

“Scopul nostru este să creștem nivelul de conștientizare a acestei crize atât în Europa, cât și în statele din zonă și să lucrăm la un plan pentru aceste păsări, sub forma unei strategii de conservare care să se alimenteze direct din această inițiativă comună”, mai spune Krishnasamy. “Trebuie să stabilim un model de plan sustenabil, care să respecte atât cultura și legile locale, fără a distruge bogăția incredibilă a biodiversității din Asia de Sud-Est. Aceasta este provocarea campaniei, iar cu parteneri atât de puternici, cu siguranță că vor exista proiecte minunate care vor sprijini campania”.

Concret, organizatorii Silent Forest plănuiesc să construiască 24 de cuști atent gândite, unde se va dezvolta și menține o populație captivă de Maina-de-Bali (Leucopsar rothschildi) și de Sturz-râzător-de-Sumatra (Garrulax bicolor). Ulterior, aceștia vor dezvolta strategii de eliberare, monitorizare și gestionare a acestor păsări rare.

Thomas Ouhel de la Grădina zoologică din Liberec (Cehia) și cel care conduce campania Silent Forest consideră că: “o șansă reală pentru salvarea acestor păsări ar fi dacă am reuși să îi convingem pe cei care le comercializează să colaboreze cu biologii și cu crescătorii”.

Maina-cu-aripi-negre (Acridotheres melanopterus). Foto: 123rf

Păsări cântătoare, în pragul dispariției

Păsări precum Maina-de-Bali (Leucopsar rothschildi) și Coțofana-verde-de-Java (Cissa thalassina) sunt în pragul dispariției, fiind foarte căutate pe piețele din regiune.

Exploatarea păsărilor în scopuri personale de către asiaticii înstăriți și implicarea acestora în diferite competiții de triluri au făcut ca două specii endemice din pădurile Insulei Java, Coțofana-verde-de-Java (Cissa thalassina) și Sturzul-râzător-cu-fața-rufoasă (Garrulax rufifrons) să fie în pragul dispariției.

Specia Maina-de-Nias-Hill (Gracula robusta) depinde în prezent de ultimul său teritoriu rămas, o insulă nelocuită din largul coastei Sumatra, unde este un adevărat paradis pentru păsările destinate comerțului ilegal.

Pe Insula Nias, din Indonezia mai există indivizi de Maina-de-Nias-Hill doar la proprietarii privați. Populațiile de pe insulele-sateliți sunt epuizate, indivizii captivi îmbătrânesc, iar timpul este esențial pentru restabilirea populațiilor. Pe insulă, există totuși Muzeul Nias Heritage, o sursă de educație ecologică care oferă constant informații asupra speciilor pe cale de dispariție din Nias.

În prezent, 19 specii de păsări cântătoare din Asia sunt amenințate de dispariție, din care 6 sunt pe lista critică, în pericol de a dispărea din viața noastră pentru totdeauna.

• Sturz-râzător-cu-fața-rufoasă (Garrulax rufifrons)