Migrația afectează reproducerea păsărilor marine

Papagal-de-mare în zori. Foto: Tony Einfeldt.

Un studiu citat de University of Oxford și publicat în jurnalul Current Biology indică pentru prima dată comportamentele de migrare ale papagalilor-de-mare. Potrivit acestuia, părăsirea habitatului vine cu un cost, iar coloniile de papagali-de-mare care călătoresc pe distanțe mari pe timpul iernii se reproduc mai greu.

La elaborarea studiului au participat cercetători de la Departamentul de Zoologie al Universității din Oxford, alături de parteneri precum Institutul Norvegian de Cercetare a Naturii sau Universitatea din New Brunswick din Canada.

Imagine a comportamentelor de migrație

De-a lungul a opt ani, echipa a studiat comportamentele sezoniere ale unor de colonii de papagali-de-mare, acoperind 270 de indivizi în total. Combinând date din colonii multiple, oamenii de știință au putut să construiască o imagine exactă a comportamentelor de migrație ale papagalilor-de-mare.

Deși cercetări anterioare s-au concentrat asupra coloniilor individuale și asupra speciilor de păsări marine, studiul de față marchează pentru prima dată comportamentul migrației păsărilor marine studiat atât de detaliat.

Dr. Annette Fayet, autor principal și cercetător la Colegiul Queen din Oxford și Departamentul de Zoologie de la Universitatea Oxford, a declarat: “În comparație cu alte specii migratoare, știm foarte puțin despre migrația papagalilor-de-mare. Studiile anterioare au avut tendința să se concentreze asupra coloniilor individuale, în special asupra coloniilor britanice și irlandeze, și de fapt, acestea reprezintă doar un procent foarte mic al populației de papagali-de-mare – cele mai mari colonii se găsesc în continuare în nord, de exemplu în Norvegia și Islanda”.

Papagal-de-mare în zbor pe Marea Norvegiei. Foto: Tycho Anker Nielsen.

De ce unele colonii de papagali-de-mare migrează mai departe decât altele?

Rezultatele arată că comportamentul migrator al acestora este determinat de o serie de factori, inclusiv competiție și de calitatea locală a habitatului. Cu alte cuvinte, papagalii-de-mare din colonii mai mari și din colonii care trăiesc în medii care devin mai dificile în timpul iernii, migrează mai departe.

Dr. Annette Fayet a adăugat: “Am constatat că păsările care călătoresc cel mai mult în timpul migrației de iarnă provin din colonii mai mari sau din habitate dificile. Dacă stai să te gândești, are sens. Dacă habitatul tău este dificil, iar alimentele limitate, este evident că vei călători mai departe pentru a-ți găsi adăpost. De asemenea, dacă habitatul tău este supraaglomerat, vei dori să scăpați de competiție”.

Înot de-a lungul coastei Maine, USA. Foto: Steve Kress.

Costul migrației pe distanțe mari

Oamenii de știință au constatat, de asemenea, că această călătorie lungă este o muncă grea pentru papagalii-de-mare și vine cu efecte costisitoare: indivizii care călătoresc pe distanțe mari, au mai puține șanse de a crește cu succes o pui în anul următor. Acest lucru se datorează probabil unei prelungiri a timpului petrecut în timpul zborului. Pasărea are o iarnă mai solicitantă și, prin urmare, se reîntoarce în colonie în condiții de sănătate fizică inferioară față de înainte de migrație.

“Această viziune de ansamblu a speciei ne încurajează să continuăm să urmărim păsările din colonie și ridică o serie de întrebări pe care intenționăm să le urmărim în următorii ani”, spune Dr. Tony Diamond, ecologist la Universitatea din New Brunswick.

Cu unele colonii de papagali-de-mare în pericol și altele în declin, cercetătorii speră că aceste rezultate vor încuraja conservatorii să ia măsuri pentru a proteja speciile.

“Înțelegerea faptului că strategiile de migrație au un impact direct asupra reproducerii papagalilor-de-mare a fost un rezultat-cheie pentru noi. Păsările care se confruntă cu o iarnă dificilă se întorc cel mai probabil în colonie în primăvară și se luptă să se reproducă. Dacă noi, în calitate de conservatori, dorim să ajutăm aceste specii să supraviețuiască, trebuie să ne uităm la ceea ce putem face pentru a le sprijini atât în ​​sezonul de iarnă, cât și în lunile de vară. Ar putea fi o idee bună punerea în aplicare a unor zone protejate în hotspoturile de iarnă a păsărilor marine, cum ar fi sudul a Islandei și al Groenlandei”, concluzionează Dr. Fayet.

Studiul citat: Ocean-wide drivers of migration strategies and their influence on population breeding performance in a declining seabird, autori: Annette L. Fayet1*†, Robin Freeman2, Tycho Anker-Nilssen3, Antony Diamond4, Kjell E. Erikstad5,6, Dave Fifield7, Michelle G. Fitzsimmons8, Erpur S. Hansen9, Mike P. Harris10, Mark Jessopp11, Amy-Lee Kouwenberg7, Steve Kress12, Stephen Mowat2, Chris M. Perrins1, Aevar Petersen13, Ib K. Petersen14, Tone K. Reiertsen5, Gregory J. Robertson7, Paula Shannon12, Ingvar A. Sigurðsson9, Akiko Shoji15, Sarah Wanless10 & Tim Guilford1.

Sursa: University of Oxford