Aproape jumătate din speciile de apă dulce din Madagascar, amenințate

La pescuit de creveți, pe canalul Panganales, folosind capcane tradiționale. Foto: 123rf

43% din speciile de apă dulce din Madagascar sunt amenințate de dispariție, inclusiv multe specii endemice, importante mijloace de subzistență locale, se arată într-un nou raport al Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN).

În raportul “Situația și distribuția biodiversității în apele dulci din Madagascar și insulele din Oceanul Indian” se evaluează riscul de dispariție a 653 de specii de pești, moluște, libelule, crabi, raci, creveți și plante acvatice din Madagascar și din insulele din apropiere. Astfel, se constată că 43% din aceste specii de apă dulce sunt amenințate cu dispariția – un nivel de amenințare aproape dublu față de cel documentat în toată Africa.

Amenințări majore

Printre amenințările majore la adresa acestor specii se numără pierderea habitatelor și degradarea ecosistemelor de apă dulce. Acestea sunt cauzate de practici agricole nesustenabile, precum și de pescuitul excesiv, exploatarea minieră și construcția de baraje. Speciile de apă dulce contribuie la furnizarea de apă curată și la sprijinirea pescuitului comercial și artizanal în Madagascar.

“Suntem îngrijorați  că atât de mulți pești unici, crabi și alte specii de apă dulce din Madagascar sunt amenințate de dispariție”, spune Laura Máiz-Tomé, ofițer de programe IUCN și co-autor al raportului. “Având în vedere nivelurile de sărăcie din țară, poporul din Madagascar depinde foarte mult de speciile de apă dulce, prin pescuit sau prin utilizarea plantelor pentru a face coșuri, de exemplu. Pentru a opri acest declin dramatic, construirea de capacități pentru conservarea acestor specii valoroase din punct de vedere ecologic și economic ar trebui să devină o prioritate.”

Zonele umede din Madagascar sunt alcătuite din peste 300 de kilometri de râuri și cursuri de apă și 2000 de kilometri pătrați de lacuri. Mai mult de jumătate din speciile de pești și 151 de specii de libelule evaluate în acest studiu sunt endemice.

Defrișarea prin agricultură și dezvoltarea așezărilor umane au redus cu peste 80% pădurile litorale ale insulei și a împins spre dispariție specii precum Acisoma ascalaphoides. Această libelulă este acum clasificată ca fiind pe cale de dispariție, pe lista roșie a speciilor amenințate IUCN ™.

“Plantele de apă dulce pe care le întâlnim exclusiv în Madagascar sunt și ele amenințate în mod deosebit”, spune Sylvie Andriambololonera, coordonator al grădinii botanice din Missouri, unitatea de cercetare Madagascar – parteneri de proiect în acest studiu.

Studiul a identificat și a cartografiat 23 de zone de biodiversitate-cheie în apele dulci – râuri, lacuri și zone umede de importanță deosebită pentru Madagascar. Biodiversitatea apelor dulci este în mod semnificativ subreprezentată în zonele protejate din Madagascar, se arată în raport.

“Cunoștințele noastre despre speciile unice de apă dulce din Madagascar rămân incomplete: aproape un sfert din speciile evaluate sunt clasificate cu date deficitare în lista roșie a IUCN. Avem nevoie urgentă de mai multe cercetări pentru a conserva efectiv speciile în această regiune-cheie pentru biodiversitatea globală “, spune William Darwall, șeful unității de biodiversitate a apelor dulci din IUCN.

Studiul a fost finanțat de The Critical Ecosystem Partnership (CEPF) și susținut de Ministerul Mediului din Madagascar.

Sursa: IUCN