Reptilele Australiei, amenințate

Un dragon de apă (Intellagama lesueurii), specie originară din estul Australiei, stă la soare pentru a-și regla temperatura corpului. Foto: 123rf

Reptilele din Australia se confruntă cu amenințări grave datorate speciilor invazive și schimbărilor climatice. Conform unui raport recent al Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN), 7% dintre acestea sunt amenințate cu dispariția.

Astfel, lista roșie a IUCN cuprinde în prezent 93.577 specii, din care 26.197 sunt amenințate cu dispariția.

“Actualizarea listei roșii IUCN dezvăluie amenințările cu care se confruntă biodiversitatea planetei noastre”, spune directorul general al IUCN, Inger Andersen. “Speciile invazive, cicloanele și conflictul dintre om și viața sălbatică sunt doar câteva dintre numeroasele amenințări care afectează ecosistemele planetei noastre. Pe măsură ce speciile dispar, riscăm să pierdem o parte din cultura și din identitatea noastră, precum și beneficiile pe care le oferă aceste specii prin polenizarea culturilor noastre sau păstrarea solurilor sănătoase”.

“Planul strategic al ONU pentru biodiversitate (2011-2020) solicită țărilor să susțină speciile mai expuse riscului de dispariție”, spune Jane Smart, directorul global al Grupului IUCN pentru Conservarea Biodiversității, care a vorbit în cadrul unei reuniuni a Convenției privind Diversitatea biologică. “Actualizarea actuală a listei roșii IUCN a speciilor amenințate arată că sunt necesare acțiuni urgente pentru conservarea speciilor amenințate. IUCN solicită țărilor să acționeze urgent  pentru conservarea speciilor amenințate la nivel național”.

Reptilele australiene, amenințate de speciile invazive și de schimbările climatice

Reptilele australiene se confruntă cu amenințări din ce în ce mai mari cauzate de speciile invazive și de schimbările climatice. În urma unui studiu cuprinzător al reptilelor de pe continent, se pare că 7% din reptile sunt amenințate de dispariție, informează IUCN Red List. Lista roșie cuprinde acum 975 specii de reptile australiene.

Speciile invazive reprezintă principala amenințare. Spre exemplu, pisicile vânează anual aproximativ 600 de milioane de reptile. Broasca-de-trestie (Rhinella marina), care a fost introdusă în Australia în 1935, este o altă specie invazivă.

Incendiile tot mai puternice și mai frecvente, cauzate de managementul agriculturii, dispariția practicilor tradiționale de ardere indigenă și de buruienile invazive, contribuie și ele la pierderea habitatului multor specii.

În același timp, creșterea temperaturii cu 1°C poate duce la o pierdere de 50% a anumitor populații de șopârle în decursul a 30 de ani, deoarece nu există zone mai răcoroase pentru care acestea  să se poată muta.

“Actualizarea listei roșii evidențiază vulnerabilitatea șopârlelor și a șerpilor din Australia la speciile străine invazive, precum broaștele și pisicile, la care se adaugă amenințările legate de pierderea habitatelor datorită buruienilor sau a incendiilor invazive”, spune Philip Bowles, coordonator IUCN. “Înțelegerea amenințărilor la adresa fiecărei specii de reptile autohtone din Australia ne va ajuta să lucrăm în mod eficient cu guvernul australian, cu grupurile locale de conservare și cu indigenii”.

Reptilele Australiei au evoluat izolat față de cele din alte părți ale lumii și reprezintă aproape 10% din fauna reptilă a lumii. Unele dintre aceste animale sunt componente importante ale mediului și ale lanțului alimentar. Pentru indigeni, reptilele sunt o parte importantă a culturii lor, reprezintă o sursă de hrană și sunt folosite ca simboluri în povestiri.

Sursa: IUCN