Ultramarin

Acesti pesti se aduna cu sutele, urmarind curentii de pe marginea pantelor abrupte ale recifelor. La baza unui recif aflat la 20 m mai jos, pesti-funda, ca niste panglici, privesc dintr-un arbore de corali impunator. Micul banc si-a schimbat adesea forma, dar nu a parasit niciodata adapostul oferit de ramuri.

Se fac eforturi sustinute pentru salvgardarea recifelor de corali din estul indepartat al Indoneziei, unde biologii au gasit o adevarata comoara de biodiversitate.

Text: David Doubilet

In estul indepartat al Indoneziei, Insulele Raja Ampat constituie o fenomenala regiune salbatica de corali.

Constatarile oamenilor de stiinta care au studiat apele din jurul Insulelor Raja Ampat, in urma cu sase ani, au declansat la nivel international alerta pentru conservarea acestora.

Recifele arhipelagului nu erau numai bogate – regiunea avea sa demonstreze ca are cea mai mare biodiversitate a unui recif de corali din lume pentru marimea sa. Chiar si o scurta calatorie initiala a confirmat peste 450 de specii de corali ce formeaza recife, dintre care noua recent descoperite.

Prin contrast, intreaga regiune a Caraibilor are mai putin de 70 de specii. Cu atat de multe dintre recifele lumii distruse sau intr-un declin catastrofal, eforturilor de protejare a acestei comori li s-a acordat prioritate maxima.

Unul dintre primii scufundatori care au banuit abundenta ce zacea in adancuri a fost un aventurier, pe nume Max Ammer, sosit din Olanda in insulele slab populate Raja Ampat in 1990 ca sa caute jeepuri abandonate si avioane scufundate din Al Doilea Razboi Mondial. A ramas pentru corali si a ridicat doua ecostatiuni pe mica Insula Kri.

In 1998 a fost ghidul renumitului ihtiolog australian Gerry Allen in cateva scufundari. “Fiecare scufundare a fost o miniexplorare” – spune Gerry.

El a facut lobby pe langa Conservation International (CI) pentru derularea unui studiu. Izolarea regiunii si tulburarile politice din Indonezia ingreunasera realizarea unui studiu sistematic al acestor ape, dar in 2001 Gerry a fost unul dintre cercetatorii adunati de CI pentru o evaluare rapida a zonei Raja Ampat.

S-a dovedit ca intuitia sa fusese exacta. Studiul a adus numarul de specii de pesti din Raja la uluitoarea cifra de 970; Gerry a stabilit un record, numarand personal 238 de specii intr-o singura scufundare.

Studiile care au urmat, coordonate de CI si Nature Conservancy, au adaugat numarului de specii din Raja pesti, corali si alte vietati marine si au confirmat ca aceasta frontiera biologica era un El Dorado al recifelor.

Insa acestea nu sunt toate recife precum cele de pe posterele pentru vacante, scaldate in ape stralucitoare, imbietoare. Aceasta e o frontiera rebela. Fortificate cu plancton, cheia fecunditatii recifului, apele sunt adesea intunecate si neclare, involburate de curenti atat de puternici, incat te simti ca si cum te-ai fi scufundat intr-o masina de spalat.

In timp ce eu si partenera mea de scufundari, Jennifer Hayes, inotam peste buza unui recif din largul unei insulite stancoase din apropiere de Kri, marea s-a schimbat din azuriu intr-un verde de cloaca. Campuri violet de corali-de-catifea unduiau in timp ce curentul se apropia de noi, ca niste rafale amenintatoare de vant.

Ajungand intr-o surplomba protejata, am intrat intr-un desis de gorgonii portocalii, rosii si galbene, inconjurate de un gard viu, roz si violet, de corali-cu-corp-moale.

Bancuri de pesti antias-portocalii pluteau la marginea curentului, in timp ce un escadron de pesti-liliac de marimea unei farfurii patrulau in perimetrul gradinii de corali-cu-corpmoale.

Aerul fiindu-mi pe sfarsite, m-am indepartat pentru a ma intoarce la barca si m-am rasucit in curentul care ma propulsa, cu o mana pe aparatul de fotografiat si cu cealalta intinsa spre scara barcii, pe care am apucat-o ca un acrobat la trapez.

Insulita insasi parca lasa in urma un siaj, din cauza curentului care o biciuia de jur imprejur. Ce transforma aceste ape intr-un cazan clocotind de viata? “Habitatul – spune biologul Mark Erdmann, consultant-sef pentru Programul Marin Indonezian al CI.

Recifele franjurate care marginesc coasta, pantele izbite de valuri, golfurile linistite si adanci, care dirijeaza spre suprafata curentii ascendenti bogati in nutrienti, intinderile de nisip, mangrovele, pajistile cu ierburi marine – toate intr-o regiune care e izolata si, in cea mai mare parte, inca intacta.”

Pentru a afla cum au devenit aceste recife – asa cum spune Mark – “o fabrica de specii”, trebuie mers cu vieti geologice in urma, cand o serie de epoci glaciare au facut sa scada nivelurile oceanului, lasand in urma mici mari izolate, in care speciile au putut sa evolueze si sa se diversifice.

Acum, regiunea e o rascruce pentru speciile din oceanele Pacific si Indian, a caror numaratoare continua inca.

Sondajele din 2006 au descoperit o viata marina care rivalizeaza ca bogatie cu cea din Raja Ampat – si cel putin 56 de specii noi – numai spre est, de-a lungul Insulei Noua Guinee, in jurul Regiunii Fakfak si in Golful Cenderawasih.

Pentru a incuraja protejarea acestor locuri, ca si a celor din Raja Ampat, CI, Nature Conservancy si World Wide Fund for Nature – Indonezia, cu sprijinul guvernului indonezian, au creat Rezervatia Marina Bird’s Head, cu o suprafata de peste 18.000 km2. Cea mai mare parte din ea inca nu este protejata prin lege, insa in acest an guvernul a stabilit sapte noi zone marine protejate, acoperind o suprafata de 9.000 km2 in Raja Ampat.

Ce contine Rezervatia Marina Bird’s Head: 2.500 de insule si recife, aproape 1.300 de specii de pesti, 600 de specii de corali, 700 de specii de moluste inclusiv sapte specii de scoici uriase), colonii de testoase marine si multe altele.

Ce i s-a furat: rechinii. Acestia au fost macelariti de pescarii din afara care aprovizioneaza piata cu inotatoare de rechin pentru supa. Pescuitul comercial ramane o amenintare, ca si defrisarile si extractiile miniere de nichel.

Raja Ampat e giuvaerul coroanei din rezervatia marina. Foarte potrivit, numele inseamna “patru regi”. Cu secole in urma, acesti regi au fost oameni – patru rajahi inscaunati sa domneasca aici de un sultan al Insulelor Mirodeniilor, Insulele Moluce de azi, situate ceva mai la vest, in Marea Halmahera.

Acum, cele patru insule, cele mai mari din Raja Ampat, sunt considerate reginele. Apele lor le fac cu adevarat regale.