Chipul sălbatic al Europei

Ursus Arctos, Kuhmo, Finlanda. Ambiţios, un urs brun vrea să-şi doboare mama în joacă, undeva în pădurile izolate de la graniţa dintre Finlanda şi Rusia. În toată Europa, urşii bruni şi alte specii sălbatice îşi revin. Foto: Staffan Widstrand

O echipă extraordinară de fotografi surprinde animale sălbatice şi peisaje de pe continent.

69 de fotografi, 46 de ţări, 15 luni şi o singură misiune: un omagiu adus speciilor şi locurilor sălbatice de pe un continent mai celebru pentru monumentele ingeniozităţii umane – oraşe, căi ferate, cafenele –, decât pentru conservarea naturii. Totuşi – după cum remarcă Staffan Widstrand, unul dintre directorii proiectului – „speciile sălbatice îşi revin datorită schimbărilor din politică şi din stilul de viaţă. Aproape 20% din Europa este acum prinsă într-o formă sau alta de protecţie şi se produce o schimbare uriaşă, pe măsură ce europenii abandonează fermele de familie şi se îndreaptă către oraşe. Astfel, animalele sălbatice câştigă teren şi devin o parte mai importantă din experienţa europeană.“ Această selecţie de fotografii demonstrează că are dreptate. Împreună cu alte câteva mii, ele reprezintă o încununare a expediţiei Wild Wonders of Europe, derulate în inima sălbatică a unui continent civilizat.

Fotografii proiectului Minunile sălbatice ale Europei au derulat 125 de misiuni într-o diversitate de ecosisteme, de la mediul marin din Insulele Azore până la stepele împădurite de la Marea Caspică. Au găsit un continent în tranziţie: în timp ce zonele urbane şi suburbane se extind şi înghit habitatul sălbatic, fostele terenuri cultivate revin la stadiul de pădure, oferind speciilor sălbatice noi locuri de cutreierat. Această tendinţă va continua până la mijlocul secolului – spune ecologistul Magnus Sylven, fost director de programe pentru Europa la World Wildlife Fund. „Când abandonăm regiunile rurale, plantele şi animalele ne vor lua locul. Natura are oroare de vid.“

– Don Belt