Dinozaur pufos

Fosilele de Y. huali sunt acoperite din cap până in picioare cu resturi de pene care ating până la 20 cm lungime. Ilustrație: Xing Lida

Un tiranozaur recent găsit este cel mai mare animal cu pene descoperit vreodată.

Inrudit cu uriașul T. rex, carnivorul Yutyrannus huali – o combinație de mandarină și latină care inseamnă „frumosul tiran acoperit cu pene“ – avea 9 m lungime. Se presupune că el este primul dinozaur mare despre care se știe că era acoperit cu pene. Trei fosile de dinozaur aproape complete, descoperite in provincia Liaoning, din China, sunt brăzdate de rămășițele unor filamente lungi de 20 cm, care arată că acest prădător de o tonă avea o haină de puf – cam ca un pui supradimensionat – spune Corwin Sullivan, paleontolog la Academia Chineză de Stiințe, care studiază noua specie. Spre deosebire de penele rigide ale păsărilor moderne, adaptate la zbor, puful moale al lui Y. huali trebuie să-i fi ținut tare cald in timpul unei perioade reci din Cretacic, cu 125 de milioane de ani in urmă. Aveau nevoie marii dinozauri de pene ca să le țină de cald? Biologia modernă ar sugera că nu, pentru că animalele mari din ziua de azi rețin căldura mai bine decât cele mici. O contrazice insă descoperirea lui Y. huali, alături de multe alte specii de dinozauri mai mici, și ei acoperiți cu pene, scoși la lumină din aceeași formațiune de roci. „Acum există dovezi clare: un tiranosaurian destul de mare, care se pare că avea nevoie de un strat izolator – spune Sullivan. Asta schimbă datele problemei.“

Christine Dell’Amore