Viaţă sub Antarctica

Lacul Vanda, Antarctica. Foto George Steinmetz

Un lac aflat la 800 de metri sub gheaţa Antarctică s-a dovedit a conţine microbi şi bacterii, care supravieţuiesc fără lumină, scrie ediţia online a revistei Nature.

Premiera a avut loc în vestul continentului îngheţat, în Lacul Whillans, de 60 de kilometri pătraţi, de pe Gheţarul de Şelf Ross. Sonda ecologică, cu apă fierbinte, utilizată de cercetătorii americani a extras 30 de litri de apă şi opt carote de gheaţă de pe fundul lacului. Potrivit articolului semnat de Quirin Schiermezer pe site-ul Nature, probele conţineau o densitate de 1.000 de bacterii pe mililitru, de numai 10 ori mai mică decât apele oceanelor. Teste ADN şi nu numai vor stabili ce specii sunt şi dacă îşi obţin hrana prin reacţii chimice (chemotrofe), sau din materii organice aflate în lac.

Echipa care a executat forajul e condusă de un cercetător american de origine română, glaciologul John Priscu, de la Universitatea de Stat din Montana, Bozeman.

Este prima echipă care reuşeşte să găsească viaţă în lacurile de adâncime (Lacul Vida, acoperit de 27 de metri de gheaţă, e plin de organisme) de sub Antarctica. Un grup de cercetători britanici care a sondat Lacul Ellsworth a fost nevoit să se oprească din motive tehnice. Anul trecut, eforturile ruseşti prelungite timp de 20 de ani de a sonda lacul Vostok, prins la aproape 4 kilometri sub calotă, nu au dat încă rezultate – primele probe, obţinute în 2012 nu au conţinut organisme vii.

– Domnica Macri

Citeşte şi articolul National Geographic despre Lacuri subterane.